Ăkningen ligger dĂ€rmed pĂ„ 20 procent jĂ€mfört med 2020 som i vĂ€ldigt stor omfattning pĂ„verkades av coronapandemin. De nya Ă„rssiffrorna frĂ„n Postnords e-barometer, visar dock pĂ„ en tydlig förĂ€ndring under 2021. Medan man sĂ„g ett starkt inledande kvartal uppnĂ„ddes en negativ tillvĂ€xt under fjĂ€rde kvartalet pĂ„ -1,2 procent i takt med förĂ€ndrade köpmönster i anslutning till pandemins utveckling.
"2020 var ett historiskt e-handelsÄr och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande Àven under detta Är. TillvÀxten innebÀr att e-handeln nu stÄr för cirka 16 procent av den totala handeln", sÀger Arne Andersson, e-handelsrÄdgivare knuten till Postnord i ett pressmeddelande.
Mest vÀxte dagligvaruhandeln, 35 procent, följt av möbler och heminredning (27 procent) och hemelektronik (23 procent).
E-handelsbarometern görs av Postnord i samarbete med Svensk digital och HUI Research och bygger pÄ en rad olika konsumentundersökningar, gjorda av Sifo liksom en företagsundersökning. Totalt ingÄr 221 företag som sÀljer varor över nÀtet i mÀtningen.