E-handlaren Zalandos rapport pÄ torsdagen visade pÄ en minskad försÀljning jÀmfört med samma period Äret innan. Samtidigt gjorde bolaget en stor förlust.
Enligt bolagets vd Robert Gentz beror det pÄ en kombination av lÀget i omvÀrlden, med inflation och höga drivmedelspriser, och ett förÀndrat köpmönster som bolaget inte hade rÀknat med.
ââVi ser att försĂ€ljningen av klĂ€der för speciella tillfĂ€llen och trendplagg ökar medan försĂ€ljningen av basplagg minskar. Det Ă€r en effekt av att pandemin klingar av, sade han pĂ„ en presskonferens efter rapporten.
Hittills i Är har Zalandos aktie tappat över 50 procent av sitt vÀrde.
Samma mönster gÄr igen bland svenska börsnoterade e-handlare. Bolagen har fÄtt se försÀljningen minska de senaste mÄnaderna nÀr mÀnniskor till viss del ÄtergÄtt till att handla i fysiska butiker.
Mode-ehandlaren Nellys aktie har rasat med 38 procent sedan Ärsskiftet och konkurrenten Boozts med 43 procent.
Samtidigt rapporterar företag som har bÄde e-handel och fysiska butiker, som Clas Ohlson och Axfood, att kunderna kommer tillbaka till butikerna och att e-handelns andel av försÀljningen minskar.
Ăven H&M skriver i sin senaste kvartalsrapport att onlinehandeln var "strax under föregĂ„ende Ă„rs höga nivĂ„".
Negativ tillvÀxt vÀntar
Arne Andersson, senior e-handelsrÄdgivare pÄ Svensk Digital Handel, tror att e-handeln nÄtt en platÄ.
ââFör helĂ„ret tror jag att vi kommer se som mest nolltillvĂ€xt, men sannolikt negativ tillvĂ€xt, sĂ€ger han.
Han vÀnder sig dock mot att det skulle handla om en kris för e-handeln.
ââDet har blivit för mycket domedagsrubriker kring e-handelstillvĂ€xten nu. Första kvartalet 2021 var tillvĂ€xten 50 procent, det Ă€r helt omöjligt att leva upp till, sĂ€ger han.
Samma kvartal 2019, det vill sĂ€ga innan pandemin bröt ut, lĂ„g tillvĂ€xten pĂ„ 13 procent. Han tror att det Ă€r ditĂ„t den Ă€r pĂ„ vĂ€g nu âsakta men sĂ€kertâ.
ââToppen Ă€r nĂ„dd och nu backar det. Men det Ă€r ingen fara, det handlar om en tillnyktring frĂ„n de vansinniga talen som vi sĂ„g under pandemin, sĂ€ger han.
JÀmför med "pandemitoppar"
Under 2021 vÀxte e-handeln med 20 procent totalt, allra mest i första kvartalet, och omsatte totalt 146 miljarder kronor vilket var 70 procent mer Àn 2019.
Enligt Robert Gentz pĂ„ Zalando kommer bolagets siffror att se bĂ€ttre ut resten av Ă„ret, nĂ€r de inte lĂ€ngre behöver jĂ€mföra siffrorna med tidigare kvartals âpandemitopparâ.
Han tvivlar inte heller pÄ att e-handeln bara Àr i början, och att det fortfarande finns stora marknadsandelar att ta.
ââSumman som varje kund handlar för var lĂ€gre Ă€n förra Ă„ret, men samtidigt högre Ă€n före pandemin.
ââVĂ„rt mĂ„l Ă€r att serva över 10 procent av den europeiska marknaden för mode, vi Ă€r fortfarande bara i början av den resan, sĂ€ger han.