Hemleveranserna ökar – oro för ökade utsläpp

Vi shoppar allt mer på internet och det blir vanligare att köparen vill ha sin vara skickad ända hem till dörren. Transportföretagen är oroliga för ökade utsläpp om inte den gröna omställningen snabbas på.

Allt fler vill ha varorna levererade ända fram till dörren. Arkivbild.

Allt fler vill ha varorna levererade ända fram till dörren. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2023-08-02 05:30

100 miljoner. Så många paket skickades från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets sex första månader. Det är fem procent fler än samma period förra året, enligt branschorganisationen Transportföretagen. Tolv miljoner av paketen skickades dessutom tillbaka vilket innebar ytterligare transportsträckor, oftast med lätta lastbilar som drivs på diesel.

Nu behövs bättre förutsättningar för fler miljövänliga transporter, menar Transportföretagen.

– Regeringen behöver ge någon typ av kostnadslättnad för de som investerar i den gröna omställningen. Vi vet att transporter med lätta skåpbilar ökar, statligt stöd är en ganska lågt hängande frukt om man vill minska transportutsläpp, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Minskade utsläpp?

Trots att transporterna har ökat de senaste åren så har ändå de klimatpåverkande koldioxidutsläppen minskat. Ökad inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, så kallad reduktionsplikt, är den största förklaringen, enligt Naturvårdsverket. Att nya bilar är mer bränslesnåla och att elbilarna blir fler har också bidragit.

Men från och med årsskiftet kommer reduktionsplikten att sänkas. För diesel, som nästan 90 procent av de lätta lastbilarna drivs på, innebär det en sänkning från 30 procent inblandat biodrivmedel till 6 procent. Det väntas ge stora negativa effekter på utsläppen, säger Anna-Karin Nyström, chef för klimatmålsenheten på Naturvårdsverket.

– Vår bedömning är att vi inte når klimatmålen till 2030 om man behåller reduktionsplikten på de låga nivåerna. Den kraftigt ökade elektrifieringen av fordon är positiv, men vi har 4–5 miljoner bilar som drivs på diesel, och en stor del av dem kommer finnas kvar år 2030. En så stor minskning av biodrivmedel i diesel gör stor skillnad.

Samtidigt är billigare drivmedel bra för svenska företag då det stärker konkurrenskraften, påpekar Thorsell, även om hon tycker att regeringens politik varit onödigt offensiv i frågan om reduktionsplikten.

– Vi tror att det hade räckt att sänka till 15–20 procent, om vi ska nå klimatmålen.

Hemleveranser ökat mest

När det gäller pakettransporter ökar hemleveranserna allra mest, så pass att de nu är mer än hälften av alla paketleveranser till privatpersoner. Leveranser till paketboxar blir också fler, samtidigt som de till utlämningsställen blir färre, enligt statistik från Transportföretagen. Men det är inte nödvändigtvis ett problem utifrån klimatsynpunkt, säger Anna-Karin Nyström.

– Det viktigaste är att transporterna är så effektiva och klimatvänliga som möjligt. Om det är hem till dörren via e-handel eller fysisk butik, det har vi inte räknat på. Det beror på hur man tar sig till butiken, med cykel eller bil, eller om man köper varor online som man sedan returnerar och om de skickas tillbaka med en fossildriven lastbil. Det är många om och men som påverkar vad som blir mest effektivt.

Vill ha frihet

Fler internetköp och ökade hemleveranser tyder på att konsumenten vill ha större frihet, tror Thorsell. Detta eftersom köpare därmed blir mindre beroende av öppettider.

– Vi kan inte ändra konsumenters beteenden, men vi kan se till att transporterna blir så gröna som möjligt, säger hon.

Paketleveranser från e-handlare till privatpersoner 2023 efter leveranssätt, antal i miljoner januari–juni.
Paketleveranser från e-handlare till privatpersoner 2023 efter leveranssätt, antal i miljoner januari–juni.
Fakta: E-handelspaket

Andra kvartalet 2023 skickades 52,5 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, varav 52,0 miljoner e-handelspaket och 0,5 miljoner större varuförsändelser. Den totala paketvolymen (e-handelspaket och större varuförsändelser) ökade med 7,4 procent. Under det senaste året ses en tydlig trend där paketvolymen växer trots minskad e-handelsförsäljning. Det indikerar att konsumenterna handlar fler, men billigare, varor på nätet.

Första halvåret 2023 har 99,5 miljoner e-handelspaket skickats från e-handlare till privatpersoner, en ökning med 5,3 procent jämfört med samma period i fjol. Räknar man även in större varuförsändelser (20–100 kg) uppgår siffran till 100,5 miljoner.

12,4 procent av e-handelspaketen kom från utlandet under andra kvartalet. Antalet utlandspaket växte med 1,8 procent medan de inhemska paketen ökade med 8,5 procent.

De större varuförsändelserna minskade med 6,4 procent under årets andra kvartal.

Leveranser hem till konsumenten och paketskåp fortsätter att växa på bekostnad av utlämningsställen. Hemleveranserna ökade med 16,4 procent under andra kvartalet samtidigt som antalet paket som levererades till utlämningsställen minskade med 2,4 procent.

•Andra kvartalet är det kvartal då störst andel av e-handelspaketen returneras. Under andra kvartalet 2023 returnerades 12,6 procent av paketen, vilket motsvarade 6,5 miljoner paket.

Källa: Transportföretagen


Fakta: Andelen av Sveriges nyregistrerade lätta lastbilar som är eldrivna eller elhybrider

2020: 6,6 procent

2021: 7,6 procent

2022: 15,3 procent

2023 (till och med juni): 15,3 procent

Källa: Mobility Sweden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!