Digitalt lyft på annonsmarknaden

Annons- och reklamköpen i medier ökade med 13,6 procent i fjol jämfört med året före, enligt statistik från Sveriges Mediebyråer.

Ekonomi2022-01-11 12:21

I december var ökningen 11,5 procent jämfört med ett år tidigare.

I kronor räknat förmedlade Sveriges Mediebyråer totalt nästan 14 miljarder i medieinvesteringar för hela 2021, varav 988 miljoner kronor i december.

Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

"Det är främst de digitala kanalerna som har ökat under året, dessutom från relativt höga nivåer 2020. Den mediekategori som har ökat mest under 2021 är sociala medier, detta med en positiv tillväxt om 28,6 procent", skriver Sveriges Mediebyråer.

Enligt Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer, har 2022 också alla förutsättningar att bli ett starkt år, bland annat med draghjälp från OS och fotbolls-VM.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!