Bil- och resebranschen värst på svarta listan

Motorbranschen toppar när det kommer till antal företag. Men flest ärenden hittas i resebranschen. Tidningen Råd & Rön har tagit fram årets svarta lista.

Många klagar på försäljare av begagnade bilar. Arkivbild.

Många klagar på försäljare av begagnade bilar. Arkivbild.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Ekonomi2024-02-20 08:10

Listan bygger på företag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer på kunders klagomål.

Bilbranschen dominerar, precis som i fjol, sett till antal företag. Det vanligaste klagomålet avser köp av begagnad bil där säljaren inte velat åtgärda dolda fel, trots ARN:s rekommendation att göra det. Två miljoner kronor skulle de vara skyldiga sina kunder om de följt ARN:s beslut.

Resebranschen, eller mer specifikt flygbolagen, dominerar som vanligt när det gäller antal ärenden där bolaget valt att strunta i EU:s regler om kompensation vid inställda eller försenade resor. Toppar gör Wizz Air, följt av Ryanair och Bravofly.

Även hantverkarna har sin beskärda del på Råd & Röns uppdaterade svarta lista. Vanligast är klagomål på badrum.

ARN:s rekommendationer handlar oftast inte om ersättning i pengar utan om hävning av köpet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!