Ofta diskuteras hur skolan kan ge eleverna förutsättningar att få jobb i framtiden. Men jobb är inte bara något man får. Jobb är också något som man kan skapa själv - genom eget företagande. Skolan har en central roll när det gäller att utbilda och inspirera morgondagens entreprenörer.
Det är glädjande att de flesta gymnasieskolor i Kalmar län tar detta ansvar på största allvar. Ett exempel är alla de skolor som samarbetar med den ideella föreningen Ung Företagsamhet. Genom samarbetet får eleverna utbildning och handledning i att driva företag. De får prova på att lägga upp en affärsplan, bedriva marknadsföring, sälja sina produkter eller tjänster och hålla koll på kostnader, intäkter och resultat.
Poängen med Ung Företagsamhet och liknande verksamheter är att eleverna får möjlighet att prova på företagande rent praktiskt. Inga lektioner eller läroböcker kan ersätta den kunskap som föds ur egna erfarenheter. Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende.
En nyligen framtagen forskningsrapport visar att företag som startats av personer med erfarenhet av Ung Företagsamhet är mer framgångsrika än liknande företag startade av personer utan sådan erfarenhet. Tillsammans har de skapat tiotusentals nya jobb, och skatteintäkterna från deras företag mäts i miljarder. Såväl jobbskapande som omsättning i deras företag är signifikant högre än hos andra företag. Sannolikheten att kvinnor som har deltagit i Ung Företagsamhet startar företag är hela 80 procent högre än för andra kvinnor.
I Kalmarlän samarbetar idag ca 20 av länets 26 gymnasieskolor med Ung Företagsamhet, vilket är mycket positivt. Dessa elever har fått en unik insikt i vad ansvarstagande, samarbete och förverkligande av idéer innebär. De elever som inte blir egenföretagare har skapat sig en konkurrensfördel när de tar första steget ut i arbetslivet, det vet vi som aktivt jobbar med att rekrytera nya kollegor till våra banker.
I ett samhälle som lever och utvecklas behövs entreprenörer. De bidrar med nya idéer och skapar jobb till sig själva och andra. Landets alla sparbanker märker tydligt hur viktigt entreprenörskap är för ett levande samhälle, inte minst utanför storstäderna.
Vi vill uppmuntra alla gymnasieskolor som idag redan arbetar med detta att fortsätta erbjuda eleverna konkreta möjligheter att prova på företagande och entreprenörskap i praktisk form och uppmana de skolor som inte arbetar med detta att göra det!
Ulf Berg, vd, Vimmerby Sparbank
Mårten Lindberg, vd, Ölands Bank AB
Ewa Andersen, vd, Virserums Sparbank
Mats Hasselquist, vd, Tjustbygdens Sparbank AB
Conny Johansson, vd, Lönneberga-Tuna-Vena Sparbank
Öivind Neiman, vd, Sparbankernas Riksförbund och juryledamot i SM i UF-företagande
Stefan Ohlson, Häradssparbanken Mönsterås
Niclas Petersson, vd, Ålems Sparbank
Per-Gunnar Sandberg, vd, Högsby Sparbank
Utbildning i företagande och entreprenörskap
I dagarna lämnar över 100 000 elever runt om i landet gymnasieskolan. Med vita mössor, sång och fest firar de steget ut i vuxenvärlden. Men för många är framtiden oviss. I april var cirka 2 300 18-24-åringar i Kalmar län öppet arbetslösa och sökande i program med aktivitetsstöd, motsvarande 10,5 procent.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.