Ibland är svaret enkelt, det beror helt enkelt på att vi ena gången åkte på dagen och en annan gång lite senare på kvällen och det är helt enkelt olika taxor. Och så ska fortsätta vara - det kostar helt enkelt mer för taxibolagen att ha taxiförare som jobbar på obekväm arbetstid. Men likväl har taxibranschen haft ett otydligt system där det är svårt för kunden att beräkna sin resa och svårt att förstå varför det kan kosta så olika. Det innebär alltså inte att priserna kommer att bli jämnare, men vi kommer få lättare att förstå skillnaderna.
En viktig politisk uppgift är att stärka konsumenternas makt och möjlighet att göra aktiva val och att se till att det finns ett bra konsumentskydd.
Detta är ett litet exempel i det stora arbetet med att genomföra Alliansens politik för mer frihet och valfrihet till individen. Vi utgår från människors vardag och genomför förändringar som underlättar livet i allmänhet, i det här fallet gäller det en så enkel sak som att ta fram en ny lag om tydligare taxa för taxi.
Sedan den 1 februari har Alliansregeringen infört nya regler vad gäller den prisinformation som taxifordon ska vara utrustade med.
Prisinformationsdekalen som sitter i och på taxibilar blir tydligare med de nya reglerna. Taxibranschen har fram till den 30 april på sig att förse alla bilar med den nya informationen.
Detta är förvisso ingen jättestor reform men likväl en förändring som underlättar vardagen för många och med tydligare taxa för taxi ökar också möjligheten för ökat förtroende för taxibranschen.
Jörgen Andersson (M)
Riksdagsledamot Kalmar län
Tydligare taxa för taxi
Vi är nog många som har kliat oss i huvudet och funderat över taxipriserna. Ibland har vi känt oss lurade då det inte har det varit helt enkelt att förstå prisinformationen, taxan och vad man faktiskt betalar för. Ena gången kan en resa kosta 200 kronor, nästa 250 och en tredje 275 för en och samma körsträcka.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.