Ta tillvara Vimmerbys biogaspotential

I filmen ?På Rymmen med Pippi Långstrum? körde Vimmerbys Pippi bil på Konrads kalasklister. I brist på kalasklister hade nog Pippi idag gärna kört på lokalproducerad biogas. Problemet är bara att Pippi idag skulle få åka långt bort för att tanka bilen.

LV Debatt2011-11-16 07:48
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

BIOGAS SOM produceras i kommunen med omnejd användas idag till el- eller värmeproduktion. Men den skulle också kunna uppgraderas till fordonsgas och användas i såväl bilar, bussar och lastbilar med enorma miljövinster till följd. Med biogasproduktion sluter vi kretsloppen, återtar vårt avfall och gör det till värdefull energi som i sin tur kan ersätta såväl bensin som diesel och därmed kraftigt minska utsläppen. Biogas till fordonsgas kan dessutom vara en av lösningarna om Kalmar län ska nå sitt uppsatta mål att vara en fossilbränslefri region år 2030. Minst 10 procent av all använd bensin och diesel skulle kunna ersättas med biogas och samtidigt skapa arbetstillfällen. Det här och mycket annat tas idag upp på Gasdag Vimmerby som arrangeras av Energigas Sverige i samarbete med LRF, Swedish Biogas och Centerpartiet.

POTENTIALEN FÖR att öka biogasproduktionen i kommunen och i länet är stor. Det finns gott om gödsel från djurgårdarna, gott om livsmedelsavfall från t.ex. Åbro, Arla och Frödinge och inte minst en hel del matavfall från invånarna själva. Men ska biogasen användas i transportsektorn där den gör som mest nytta behövs en ny fungerande marknad; fler gasfordon och gastankställen. Frågorna om produktion, distribution och konsumtion hänger som vanligt nära samman och det blir lätt en diskussion om hönan och ägget. Men någonstans måste det starta.

KALMAR LÄNS TRAFIK har meddelat att man år 2017 vill tanka 14 biogasbussar i Vimmerby. Arla, Åbro och Vimmerby Energi och Miljö har visat intresse för att använda biogasen till annat än värme. Rydéns buss har tidigare visat intresse för biogas. Till detta ska läggas de privata och offentliga fordonsägare som gärna vill köra en gasbil. Marknaden finns alltså! Men ska utvecklingen ta fart behövs även politiskt vilja i form av regional vision och ett partipolitiskt överskridande mål. I flera kommuner och län finns exempel på just detta. Inte långt bort har vi Linköping där politikerna vågat samspela och sätta upp gemensamma mål för gasproduktion till fordon.
Med politisk vilja, lokalt producerad biogas och en utvecklad marknad för fordonsgasen kan Vimmerby bli en föregångare i omställningen av transportsektorn. Låt Pippis val av alternativt drivmedel bli ett ledord för Vimmerbys biogassatsning och starta nu.

Anders Mathiasson,
vd Energigas Sverige
Lennart Svenzen,
energiansvarig i LRF Sydosts regionstyrelse

Läs mer om