Frågorna ställs på sin spets i dagarna. Regeringen har ålagt Försäkringskassan besparingskrav på en halv miljard. Försäkringskassan har arbetat hårt med att ta tillvara på fördelar som skapats när man blev en myndighet 2005 samt genom att satsa på självbetjäningstjänster via Internet. Allt detta, givetvis, för att effektivisera vår verksamhet för att möta de ekonomiska ramar som vi får förhålla oss till efter beslut från våra folkvalda politiker.
Det jobb som myndigheten lagt ned och den planering som finns för de kommande åren, där fortsatt anpassning till snävare ekonomisk kostym är given, räcker inte för vår Regering. De vill se snabba effekter och hämta in mycket pengar på kort tid. Ledningen för Försäkringskassan har då ställt sig frågan vad den kan prioritera bort i vår nuvarande verksamhet. Alternativet att ta besparingen bland våra handläggare, besparingen skulle innebära att cirka 1 000 handläggare miste jobbet, är näst intill omöjligt. Vi måste följa lagen och handlägga ärenden, fatta beslut och betala ut ersättning så fort det går och den proteststorm som blåste upp via massmedia för ett par år sedan där många, många kunder fick vänta på utbetalning är inget vi vill återvända till.
Då återstår att sänka kraven på den servicenivå vi vill kunna erbjuda. Försäkringskassan stänger alla sina servicekontor samt lokalkontor i landet. Konsekvensen är att man endast kan kontakta Försäkringskassan via telefon eller på Internet.
Det är djupt tragiskt att Försäkringskassan släcker ned sina mötesplatser runt om i landet. Att kunna komma in
på ett kontor för att få information eller få hjälp med någon blankett, har alltid varit en service som Försäkringskassan ansett som mycket viktig.
Som fackliga företrädare är vi också väldigt bekymrade över den arbetsmiljö som våra medlemmar ska arbeta i. Vi ser framför oss än mer av ökad stress, bristande kontroll över jobbet, mycket övertid och ökad risk för högre sjukskrivningstal bland våra medlemmar. Två tredjedelar av de anställda upplever redan nu hög stress i arbetet. Som svar på frågorna i inledningen så har åtminstone Försäkringskassan kommit dithän att prioriteringen är stenhård och står mellan att handlägga eller ge vad vi menar är en god service.
Vi tvingas försaka en god service. Och det är Regeringen som måste hållas ansvariga för det som nu sker bland våra myndigheters möjlighet att ge god service och i detta fallet berör det i synnerhet Försäkringskassan.
Fackförbundet ST kräver att Regeringen tänker om. Varken våra medlemmar eller svenska folket förtjänar att behandlas illa.
Christina Eklöf
Ordförande i Fackförbundet ST inom Försäkringskassan,
sektion 05
Regeringen måste hållas ansvarig
När äventyras en myndighets möjlighet att tillgodose allmänhetens förväntningar och rättmätiga krav på service?När är gränsen nådd för när en myndighet ska fortsätta leverera rättssäker och snabb handläggning samt god service i form av fysiska möten och information på hundratals orter i Sverige?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.