I Kalmar upplever drygt 70 procent av fastighetsföretagarna att utbudet av parkeringar minskat de senaste tio åren. Samtidigt anser så gott som alla att bilarnas tillgänglighet i centrum är nödvändig för att cityhandeln ska kunna konkurrera med externa köpcentrum. Många av de lokala fastighetsföretagen är visserligen positiva till en bilfri innerstad - men inte på bekostnad av minskad tillgänglighet för bilar.
Resultaten är intressanta eftersom fastighetsföretagens beslut om bostäder och promenadstråk på många sätt styr hur vi upplever en stad. Och fastighetsföretagen vill, liksom många andra, ha en stadskärna med mysiga shoppingstråk och bilfria gator utan trängsel, buller och avgaser. Enligt rapporten tycker drygt 70 procent av de tillfrågade fastighetsföretagarna att parkeringshus är att föredra framför gatuparkeringar och hela 82 procent anser att kommunen borde möjliggöra fler p-hus i centrumnära läge. För fastighetsföretagen är dock tillgången till parkeringsplatser i centrum avgörande för att en sådan stadskärna ska bli verklighet. Bilfria gator får alltså inte ske på bekostnad av bilarnas tillgänglighet i centrum.
Det finns ett antal tillvägagångssätt för att uppnå samma tillgänglighet trots att man inte kan parkera på gatan direkt utanför sitt besöksmål. Lösningen, anser vi, ligger inte i en av dessa åtgärder utan i en kombination av samtliga.
Bygg fler parkeringshus i centrumnära läge. Genom nybyggnation av parkeringshus kan antalet parkeringsplatser i centrumnära läge bibehållas eller till och med öka trots att markparkeringar försvinner. Dessa kan dessutom med fördel placeras under mark där det finns geotekniska förutsättningar.
Det måste kosta att parkera i city. De flesta anser att parkeringsavgifter är ett bra styrmedel för att påverka
flödet av människor. Utan avgifter är exempelvis risken stor att de som anländer först till centrum, det vill säga de som arbetar där, upptar parkeringsplatser i de mest tillgängliga lägena.
Satsa på kollektivtrafik och bra cykelstråk. Detta skulle minska bilresandet och därmed behovet av parkeringsplatser i centrum. Både resor med kollektivtrafiken och resor med cykel är dessutom bra ur miljöhänseende och ett steg i riktning mot ett mer hållbart samhälle. Samtidigt bidrar det till en mer attraktiv innerstadsmiljö.
Bygg avgiftsfria infartsparkeringar. Dessa kan i kombination med en väl utbyggd kollektivtrafik fungera som angöringspunkter för dem som kommer till staden. De kan också ha en funktion som pendelparkeringsplats för dem som dagtid lämnar staden.
Carl K. Stenberg
Fastighetsägarna GRF, Kalmar
P-platser avgörande for centrumhandeln
I en rapport som vi på Fastighetsägarna nyligen publicerat belystes hur fastighetsbranschen ser på behoven och utvecklingen av parkeringar. Undersökningen som genomfördes bland 800 fastighetsföretagare i drygt 100 kommuner ger en tydlig bild av vilka parkeringsproblem som upplevs i kommunerna.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.