Oklarheter om laddstolparna i Vimmerby centrum

I Vimmerby Tidning 2016-09-02 var det beskrivet att Vimmerby centrum skall berikas med 30 laddstolpar för elbilar och hybridbilar till en kostnad av 1,6 miljoner. Är detta inklusive moms? Krävs det offentlig upphandling för utbetalning av det statliga stödet?

LV Debatt2016-09-20 10:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vimmerby kommun besår ju av en centralort med cirka 8000 innevånare och en landsort med cirka 7000 innevånare fördelat på små förtätade orter som Tuna, Södra Vi, Gullringen, Frödinge, Rrumskulla, Djursdala och Locknevi som oftast är bortglömt i dylika sammanhang. Bilburna ortsbor i glesbygd kanske också skulle skaffa elbilar om det finns möjlighet till laddning i de omnämnda förorterna. Någon form av jämställdhet måste det väl ändå råda mellan landsbygd och tätort.

Det borde väl finnas någon i fullmäktige som har valts för att bevaka landsbygdens behov av utveckling. Är det endast inför val som beslutsfattare och blivande beslutsfattare med fingrarna i kors kan lova satsningar på glesbygden?

Elbilar och hybridbilar är än så länge nytt men på frammarsch. Om staten rekommenderar växling från fossilt bränsle till el bör staten och kommuner garantera att el är producerat utan fossilt bränsle. Elpriset från uttag till elbilar bör vara i förhållande till fossilt bränsle så att det går att få igen den dyrare investeringen.

När vi fick känna på verkningarna av den första energikrisen beviljades det stöd för energibesparande åtgärder. Det borde även nu finnas möjlighet att söka statligt stöd för installation av laddningsuttag i fastigheter. Ibland krävs det en "morot" för ny tänkande.