Trots Alliansens offensiva politik har vi en lång väg att vandra. Det visar inte minst den internationella jämförelse som nyligen presenterades. Vi syftar på den så kallade Pisa-rapporten som jämför 15-åringars kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Studien omfattar ungdomar från 65 länder.
Fyra undersökningar har gjorts sedan år 2000 och bedrövligt nog har resultaten för svenska elever sedan dess visat en stadigt nedåtgående trend. Till och med i vår bästa gren, läsförståelse, har vi tappat stort medan andra länder glider förbi. Det är illa. Mycket illa. "The botten is nådd" sjunger artisten Timbuktu och vi får väl innerligt hoppas att det är så - såväl språkmässigt som bildligt talat.
Förhoppningen står till den omläggning av skolpolitiken som Alliansen har påbörjat. En omläggning som tar sikte på att alla elever ska nå skolans alla mål och att vi ska få fler framgångsrika skolor. Skolor där fokus ligger på kunskap, tidiga insatser och uppföljning. Men också på fortbildning och tydliggörande av ledarrollen för såväl rektorer som lärare. "Framgångsrika skolor" är ett område som det har forskats på sedan många år men som inte fick något direkt genomslag under den röda regeringen.
Idag, med en borgerlig regering, diskuteras forskningsresultaten desto mer och vi moderater ser gärna att våra
kommunala företrädare jobbar enligt den modellen. Forskarna har
nämligen funnit vissa gemensamma drag för de skolor som lyckas bättre än andra. Förutom de faktorer vi nämnt handlar det om att lärarna dessutom måste ha höga förväntningar på alla elever och att det är kvaliteten på undervisningen, inte elevernas bakgrund, som är avgörande för resultatet.
Den nya kursen för svensk skola är alltså utstakad och en del av reformerna har redan satts i sjön. Men erfarenheter visar att det kommer att ta tid före alliansens politik får genomslag i olika mätningar. Skolan behöver stabilitet och kunskapsinriktade mål med fokus på individen. Därför är det nu viktigt att vi i Alliansen får fortsätta att förverkliga vår vision om framtidens skola. En återgång till den rödgröna flumskolan vore förödande.
Jan R Andersson (M)
Riksdagsledamot, Kalmar län
Betty Malmberg (M)
Riksdagsledamot i utbildningsutskottet, Östergötland
Förödande med ny rödgrön flumskola
Skolan är ett av de områden där regeringen har genomfört flest förändringar sedan den tillträdde 2006. Det är också ett område där det har satsats många nya miljarder för att ge våra unga en bättre start på sitt livslånga lärande.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.