Infrastrukturminister Anna Johansson och landsbygdsminister Sven Erik Bucht skriver i dagspressen om regeringens satsningar på våra järnvägar. Pengarna ska gynna arbete och välfärd i hela landet, skriver man och fortsätter att dåligt underhållna spår och vägar skapar svårigheter för människor som bor på landsbygden.
Det drabbar även basindustrin med skogsnäringen. Så klokt ministrarna skriver.
Sveriges järnvägar utanför storstäderna, de så kallade länsbanorna behöver rustas upp för 14 miljarder kronor. Summan kan fördelas över en mandatperiod och blir då cirka fyra miljarder per år. Då kan glesbygdens avfolkning brytas och godstransporterna på väg flyttas över till järnväg till glädje för klimat och trafiksäkerhet.
Det är mycket billigt att rusta upp befintlig järnväg. Det kostar bara en tjugondel mot att bygga Ostlänken räknat per mil. Men vad föreslår de två ministrarna?
Jo, en "satsning" om 0,1 miljarder kronor, alltså 100 miljoner kronor, per år på länsbanorna i Sverige. Rena felräkningspengarna i jämförelse med vad som behövs för att nå ministrarnas stolta mål.
Ministrarna skriver att hela Sverige ska leva. Då bör man satsa lika stora belopp per invånare i små kommuner med järnväg som mellan storstäderna. Det innebär att exempelvis att Tjust - och Stångådalsbanornas 300 000 berörda invånare ska få sina banor upprustade för 3 miljarder kronor.
Den nivån har i en utredning från den 1 september i år av Ramböll visat sig vara samhällsekonomiskt lönsam. Räknat per berörd invånare blir investeringsbeloppet tio tusen kronor.
Det är samma belopp som är tänkt för invånarna längs Ostlänken, vilken vi bejakar. Vi menar inte att ställa satsningen på Ostlänken mot rustningen av länsbanorna.
Alla är viktiga för utveckling av hela regionen. Vi vill endast visa på proportionerna i investeringarna.
Vi vädjar till er att stå upp för era ambitioner att ge invånarna i glesbygden bättre resmöjligheter och rusta upp länsjärnvägarna till helsvetsad räls och elektrifierade banor.
Innan valet lovade alla ni tre partier socialdemokraterna, miljöpartiet och vänstern minst fyra miljarder mer till järnvägsinvesteringar per år.
Men i det budgetförslag som ni lade 21 september saknas den satsningen.
För er trovärdighet och hela Sveriges bästa bör ni stå vid ert ord.
Ulf Flodin, Föreningens Svenska Järnvägsfrämjandet
Pia Tingvall, Ordförande Hela Sverige ska leva
Östergötland
Stå vid era ord - för er trovärdighet
"Det är mycket billigt att rusta upp befintlig järnväg. Det kostar bara en tjugondel mot att bygga Ostlänken räknat per mil."
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.