Vem ska betala vÀgunderhÄllet?

Är tanken att allt vĂ€gunderhĂ„ll ska betalas av folk pĂ„ landsbygden? Det undrar Erika SörengĂ„rd, partiordförande Landsbygdspartiet oberoende

Är tanken att allt vĂ€gunderhĂ„ll ska betalas av folk pĂ„ landsbygden? Det undrar Erika SörengĂ„rd, partiordförande Landsbygdspartiet oberoende

Foto: CHRISTINE OLSSON

2018-07-02 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀr jag tankar min bil Àr den totala drivmedelsskatten inklusive moms cirka 10 kronor per liter. Bilen drar cirka 0,7 liter per mil. För varje mil jag kör, sÄ betalar jag alltsÄ sju kronor i skatt. DÀrutöver betalar jag naturligtvis Ärlig bilskatt, sÄvida jag inte har sÄ god ekonomi att jag har rÄd att köpa en ny miljöklassad bil.

Dessa skatter Àr inte öronmÀrkta utan gÄr direkt in i statskassan. Men det ursprungliga syftet var att gÄ till vÀgunderhÄll och byggande av nya bÀttre vÀgar. Jag betalar sÄledes sju kronor per mil till vÀgunderhÄll!

Den som köper en elbil fĂ„r betala sedvanlig energiskatt och moms pĂ„ sin elförbrukning. Men sen dĂ„? Betalar hen nĂ„got till vĂ€gunderhĂ„ll? NĂ€! I stĂ€llet kan man fĂ„ ett bidrag av staten med upp till 40 000 kronor för inköp av den nya bilen och skattefrihet i fem Ă„r.

Skaffar du en laddbox hemma sĂ„ ger NaturvĂ„rdsverket ytterligare bidrag med max 10 000 kronor. DĂ€rutöver erbjuder flera kommuner gratis laddning och/eller gratis parkering, samtidigt som du laddar din elbil. Elförbrukningen och uppsĂ€ttande av laddstolpar Ă€r naturligtvis inte gratis, utan lĂ€ggs pĂ„ den kommunala skattesedeln oavsett var du bor i kommunen eller vilken bil du kör.

De flesta elbilar torde finnas i stÀder och större samhÀllen, dÀr ekonomin Àr bÀttre och tillgÄngen till laddstolpar större. De landsbygdsboende kör oftast normala brÀnsleförbrukande fordon och i regel behövs tvÄ bilar per familj för att klara familjens transportbehov.

Men nu till frĂ„gan: Vem ska betala vĂ€gunderhĂ„llet? Sliter inte elbilarna ocksĂ„ pĂ„ vĂ€gen? Behöver de inte ocksĂ„ snöröjning. Eller Ă€r tanken att allt vĂ€gunderhĂ„ll ska betalas av dem som kör konventionella bilar – det vill sĂ€ga underförstĂ„tt av folk pĂ„ landsbygden? Är det kanske dĂ€rför man har föreslagit stĂ€ndigt höjda drivmedelskostnader?

Enligt SVT den 7/3 vill Trafikverket dessutom överlĂ„ta ansvaret för 2 000 mil vĂ€g till privata vĂ€gföreningar. NĂ„got som förvisso Trafikverket förnekat, men förtydligar att överförandet av ansvaret skall grundas pĂ„ samhĂ€llets trafikbehov. Är det kanske samma sak? Om man stĂ€ndigt höjer drivmedelskostnaden sĂ„ att mĂ€nniskor inte har rĂ„d att bo kvar, sĂ„ försvinner ju trafikbehovet.

Att det dessutom finns generösa kommuner som erbjuder gratis bussresor för pensionÀrer och/eller ungdomar Àr naturligtvis bra för dem som gynnas. Men vad hjÀlper det dem som bor dÀr inga bussar gÄr och vÀgarna blir allt sÀmre?