Unga bussförare mÄste fÄ arbeta

Enligt körkortsdirektivet mÄste man vara 24 Är för att fÄ ett busskörkort med full behörighet. Denna begrÀnsning slÄr hÄrt mot kollektivtrafiken. Regeringen bör arbeta för en förÀndring, skriver Per Nordenstam, vd för Sobona, kommunala företagens arbetsgivarorganisation.

En fjÀrdedel av alla busschaufförer Àr Àver 61 Är och det Àr stor brist pÄ utbildade förare. Men körkortsdirektivet stoppar yngre frÄn full behörighet. "BegrÀnsningen fÄr flera absurda konsekvenser", skriver Per Nordenstam, vd för Sobona.

En fjÀrdedel av alla busschaufförer Àr Àver 61 Är och det Àr stor brist pÄ utbildade förare. Men körkortsdirektivet stoppar yngre frÄn full behörighet. "BegrÀnsningen fÄr flera absurda konsekvenser", skriver Per Nordenstam, vd för Sobona.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Debatt2023-09-18 05:10
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Bussbranschen stĂ„r inför utmaningar nĂ€r det gĂ€ller att attrahera kompetent personal och sĂ€kerstĂ€lla en trygg och tillgĂ€nglig kollektivtrafik. Det rĂ„der en allvarlig brist pĂ„ utbildade bussförare. Enligt Transportföretagen behöver branschen rekrytera fler Ă€n 8 000 bussförare de kommande tre Ă„ren. Samtidigt Ă€r stor andel av förarna Ă€ldre – Ă„r 2021 var en fjĂ€rdedel av alla bussförare över 61 Ă„r.

Samtidigt finns begrÀnsningar i de tvÄ EU-direktiv som reglerar svensk lagstiftning som fÄr allvarliga konsekvenser för ungas möjlighet att bli busschaufför: körkortsdirektivet och yrkesförardirektivet.

Enligt körkortsdirektivet mĂ„ste man vara 24 Ă„r för att fĂ„ ett busskörkort med full behörighet. Det finns ett undantag för de som har genomgĂ„tt en gymnasieutbildning – de fĂ„r köra buss efter examen. Men de har enligt yrkesförardirektivet en begrĂ€nsning fram till de fyller 21 Ă„r som innebĂ€r att de enbart fĂ„r köra i linjetrafik pĂ„ strĂ€ckor som inte överstiger 50 kilometer.

BegrĂ€nsningen fĂ„r flera absurda konsekvenser – en ung utbildad bussförare kan köra en stadsbuss i en tĂ€tort en hel dag, men inte en lĂ€nsbuss som kör lĂ€ngre Ă€n 50 kilometer.

Detta gör att mÄnga bussföretag inte kan anstÀlla unga bussförare. Unga personer som utbildat sig till bussförare mÄste vÀnta i flera Är innan de kan börja utföra sitt yrke.

Argumentet för det höga Älderskravet och 50-kilometersregeln handlar frÀmst om trafiksÀkerhet, men trafiksÀkerhet Àr inte en frÄga om Älder, utan om utbildning. Studier kan inte hitta nÄgra bevis för att unga bussförare skulle utgöra en större olycksrisk Àn Àldre.

I mars presenterade EU-kommissionen ett förslag till reviderat körkortsdirektiv. Till vÄr besvikelse fanns inga förÀndringar gÀllande Älderskravet. Vi vill uppmana infrastrukturminister Andreas Carlsson samt EU-minister Jessika Roswall att verka för att Älderskravet för busskörkort sÀnks till 18 Är samt en Àndring av yrkesförardirektivet vad gÀller 50-kilometersregeln.

Vi behöver kunna rekrytera kompetent personal. Ge unga utbildade bussförare rÀtt att arbeta i en bransch som skriker efter deras kompetens.