UnderlĂ€tta strandnĂ€ra bebyggelse – sĂ€rskilt i glesbygd

Sveriges kust- och strandlinje Ă€r enligt Statistiska CentralbyrĂ„n drygt 419 000 kilometer lĂ„ng.

Även om kusterna behöver skyddas finns det utrymme för mer kustnĂ€ra bebyggelse, menar debattören som nu vill verka för en ny strandskyddsreform.

Även om kusterna behöver skyddas finns det utrymme för mer kustnĂ€ra bebyggelse, menar debattören som nu vill verka för en ny strandskyddsreform.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2023-10-05 05:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I mitt eget hemlĂ€n, Kalmar lĂ€n, Ă€r lĂ€nets kuststrĂ€cka 4 750 kilometer lĂ„ng, med alla tusentals öar och skĂ€r inrĂ€knade. Till det kommer strandlinjerna lĂ€ngs insjöar, Ă„ar och diken. Bara i Vimmerby kommun finns omkring 340 sjöar större Ă€n en hektar. 

Med goda skÀl finns ett strandskydd, som genom att bara i undantagsfall tillÄta bebyggelse nÀrmare stranden Àn 100 meter, ger förutsÀttningar för bÄde mÀnniskor, djur och vÀxtlighet att finnas lÀngs de mÄnga och lÄnga strÀnderna. I Kalmar lÀn införde LÀnsstyrelsen redan pÄ 1950-talet ett utvidgat strandskydd pÄ 300 meter. I exempelvis Tjusts skÀrgÄrd, med smala, lÄngstrÀckta uddar och öar, finns mycket fÄ platser dÀr det Àr bredare Àn sexhundra meter och dÀrmed möjligt att bygga.

Tanken Ă€r förstĂ„s att skydda kĂ€nsliga omrĂ„den frĂ„n hĂ„rd exploatering, men i relation till vĂ„rt lands extremt lĂ„nga strandlinje har regelverket lagt en död hand över utvecklingspotentialen, inte minst i mindre tĂ€tbefolkade omrĂ„den. Det Ă€r exempelvis tveksamt om enstaka hus vid nĂ„gon ensligt belĂ€gen skogssjö skulle omintetgöra flora och fauna, medan möjligheten att bo pĂ„ en sĂ„dan naturskön och sjönĂ€ra plats skulle kunna medföra vĂ€lkomna ökade skatteintĂ€kter för den aktuella kommunen och ökad omsĂ€ttning för det lokala nĂ€ringslivet. 

För nÄgra Är sedan tillsattes en utredning, med syfte att göra det betydligt enklare att bygga strandnÀra i landsbygdsomrÄden. Bland annat fanns tankar om att utifrÄn vissa grundregler överlÄta bedömningen till varje enskild kommun, som bÀst kÀnner till de lokala förutsÀttningarna. TyvÀrr blev inte resultatet sÄdant att det skulle underlÀtta nÀmnvÀrt ens för den som skulle vilja bygga i nÀrheten av ett dike, en skogstjÀrn eller ett kÀrr. En enskild markÀgare skulle inte fÄ större möjlighet att ta tillvara sin ÀganderÀtt Àn vad som varit fallet hittills. DÀrför bidrog Kristdemokraterna till att rösta ned förslaget, nÀr det hanterades i riksdagen sommaren 2022.

Med en ny regering rĂ„der nu nya förutsĂ€ttningar att ta fram en strandskyddsreform vĂ€rd namnet. Det Ă€r nu hög tid att tillsĂ€tta en ny utredning som för frĂ„gan om balansen mellan strandskydd och strandnĂ€ra boende framĂ„t pĂ„ ett konstruktivt sĂ€tt. 

Genom en riksdagsmotion vill jag nu att riksdagen stÀller sig bakom det jag för fram om att verka för en strandskyddsreform som möjliggör tillvaratagandet av tillvÀxtkraften i ett vÀl avvÀgt regelverk och decentraliserat beslutsfattande avseende strandnÀra bebyggelse.