I Kalmar län utgör de mindre transportföretagen själva ryggraden i vår kollektivtrafik utanför tätorterna. De kör barn till skolan, äldre till hälsovården och skapar trygghet och tillgänglighet på landsbygden – varje dag.
Men nu riskerar Region Kalmar län att köra förbi just de företag som i decennier fått landsbygden att fungera. Den nya upphandlingen av skolskjuts och linjetrafik inför 2027 stänger nämligen ute lokala taxiföretag i stora delar av länet, inklusive Vimmerby och Västervik.
Bakgrunden är att flera av trafikpaketen i upphandlingen kräver att transporterna utförs med bussfordon – även där det bara handlar om skolskjuts i glesbygd. Det innebär att mindre företag, som idag kör tryggt och effektivt med personbilar eller minibussar, inte ens får möjlighet att lägga anbud.
Det här är företag med stark lokal förankring, som känner elevernas behov och vägarna utan och innan. Att utestänga dem gynnar varken barnfamiljer, äldre eller skattebetalare. Det är ett svek mot både företagarna och länets landsbygd.
Vi ser flera allvarliga problem med upphandlingen:
- Kravet på bussar för små transportuppdrag stänger ute taxiföretag som historiskt burit upp skolskjutsen i glesbygd.
- Stora trafikpaket omöjliggör för mindre företag att delta, trots att lagen om offentlig upphandling uppmanar till att dela upp kontrakt för att främja konkurrens.
- Mindre aktörer tvingas samarbeta med stora bolag på storbolagens villkor – vilket riskerar att snedvrida konkurrensen.
Det handlar inte bara om upphandlingsteknik. Det handlar om barn som behöver trygga chaufförer och korta resvägar, om äldre som är beroende av flexibla transporter – och om samhällsservice som ska fungera i hela länet, inte bara i centralorten.
När seriösa, lagliga taxiföretag trängs ut uppstår snabbt tomrum. I andra delar av landet har vi sett hur svarttaxi vuxit fram via sociala medier – med stora risker för både trygghet, rättssäkerhet och skatteintäkter. Är det verkligen den vägen vi vill gå?
Kristdemokraterna och Moderaterna har upprepade gånger krävt att Region Kalmar län omformar upphandlingen och utvecklar landsbygdstrafiken. Vi har lyft frågan i nämnder, genom initiativ och skrivelser. Majoriteten – Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet – har svarat att "En självklarhet” har man svarat, men samtidigt avfärdat våra konkreta förslag.
Regionrådet Peter Wretlund (S) har till och med gett löften om att uppdelningar av upphandlingar skulle analyseras, så att även små företag kan lägga anbud. I praktiken ser vi nu det motsatta.
Därför kräver vi att regionen:
- Reviderar upphandlingen så att mindre aktörer kan delta.
- Tillåter mindre fordon vid skolskjuts och serviceresor där det är relevant.
- Främjar verklig konkurrens – inte beroenden mellan stora och små.
Om inte detta görs riskerar vi att slå ut lokal företagsamhet, försämra tillgängligheten i hela länet och förlora den trygghet och service som våra invånare i Vimmerby, Västervik och övriga landsbygden förtjänar.
Ingen kommer annars glömma att det var Socialdemokraterna med Peter Wretlund bakom ratten - med Centerpartiet och Vänsterpartiet i baksätet - som ”släckte lampan” för länets taxiverksamhet.
Det är hög tid att leva upp till löften – och att stå upp för hela länet.
Carl-Wiktor Svensson (KD), Vice ordförande i kollektivtrafiknämnden
Carl Dahlin (M), Regionråd
Chatrine Pålsson Ahlgren (KD), Ersättare kollektivtrafiknämnden
Robin Hanzl (M), Ledamot i Regionfullmäktige