Skriv in rÀtten till daglig rörelse i skolans lÀroplan

Barn och ungdomar i Kalmar lÀn rör sig alldeles för lite. Redan hos barn i lÄgstadieÄldern förekommer den farliga kombinationen av bukfetma och svaga muskler, visar ny forskning. För att bryta stillasittandet behövs ett rörelselyft för skolan, dÀr rÀtten till daglig rörelse skrivs in i skolans lÀroplan, skriver HjÀrt-Lungfondens generalsekreterare Kristina Sparreljung tillsammans med professorer frÄn Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

"Mycket tyder pÄ att barn som fÄr röra pÄ sig under skoldagen mÄr bÀttre, lÀr sig mer och presterar bÀttre", skriver Kristina Sparreljung tillsammans med professorer frÄn Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

"Mycket tyder pÄ att barn som fÄr röra pÄ sig under skoldagen mÄr bÀttre, lÀr sig mer och presterar bÀttre", skriver Kristina Sparreljung tillsammans med professorer frÄn Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

Foto:

Debatt2024-09-27 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Redan hos ÄttaÄringar förekommer den farliga kombinationen av bukfetma och svaga muskler, visar en studie som genomförts med stöd av HjÀrt-Lungfonden och Norheds stiftelse. Att barn i lÄgstadieÄlder har bukfetma och svaga muskler Àr sÀrskilt oroande, eftersom det Àr en stark riskfaktor för hjÀrt-kÀrlsjukdomar, typ 2-diabetes och andra vanliga folkhÀlsosjukdomar senare i livet. Det Àr ocksÄ en stark varningssignal, som vittnar om ett stort grundlÀggande problem för folkhÀlsan: Vi rör oss alldeles för lite i vardagen.

Barn i mellan- och högstadieÄldern Àr idag stillasittande 70 procent av sin vakna tid, visar mÀtningar som FolkhÀlsomyndigheten gjort. Bland 15-Äringarna i Kalmar lÀn Àr det endast 10 procent av flickorna och 26 procent av pojkarna som Àr fysiskt aktiva en timme om dagen, i enlighet med de svenska riktlinjerna.

MÄnga skolor runtom i Sverige gör redan i dag ett fantastiskt jobb med att bryta stillasittandet och att göra lek och rörelse till en naturlig del av skoldagen. Forskningen visar att det verkar ha en effekt: Mycket tyder pÄ att barn som fÄr röra pÄ sig under skoldagen mÄr bÀttre, lÀr sig mer och presterar bÀttre. Studier har Àven visat att fysisk aktivitet bÄde förebygger och motverkar depression och Ängestsyndrom, nÄgot som det finns ett stort behov av för mÄnga barn och unga.

Om vi kan fÄ vÄra unga att röra sig mer kan vi med andra ord förbÀttra deras hÀlsa och vÀlmÄende hÀr och nu, samtidigt som det bidrar till att minska riskfaktorerna för hjÀrt-kÀrlsjukdom senare i livet. Men ansvaret för att förÀndra beteenden kan inte ligga pÄ enskilda skolor. För att bryta trenden behövs ett rörelselyft för skolan, som gör vardagsrörelse till en naturlig del av skoldagen.

Vi föreslÄr dÀrför:
1. Att rÀtten till daglig rörelse skrivs in i lÀroplanen.
2. Att de reglerade friluftsdagarna Äterinförs i skollagen.
3. Att all skolpersonal utbildas i sambandet mellan fysisk aktivitet och psykisk samt fysisk hÀlsa.
4. Att reglerna skÀrps för skolgÄrdars storlek nÀr nya skolor byggs eller startas.

Barnkonventionen slÄr fast att alla barn har rÀtt till bÀsta möjliga hÀlsa. Att göra rörelse till en naturlig del av skoldagen Àr ett sÀtt att frÀmja bÄde hÀlsa och lÀrande för alla elever i Kalmar lÀn.