Egentligen inte pÄ infrastrukturen i sig, utan pÄ att anstÀlla Ànnu en person som arbetar med infrastrukturfrÄgan. De menar att Kalmar lÀn har fÄtt för lite pengar till tÄg och vÀgnÀt, för att Àndra pÄ detta vill herrarna att en lobbyist anstÀlls, kostnad tre miljoner kronor.
Att lÀsa om hur de bÄda regionrÄden motiverar satsningen pÄ en lobbyist ger dÄlig smak i munnen av flera anledningar. För det första; tre miljoner Àr mycket pengar. Skattepengar ska anvÀndas dÀr de gör mest nytta, man kan verkligen ifrÄgasÀtta om det Àr en lobbyist vi behöver i ett lÀge dÀr det finns allvarliga brister i kÀrnverksamheten, dÀr vÄrd ransoneras och inte Àr tillgÀnglig som den borde.
För det andra; att olika organisationer anvÀnder lobbyister för att pÄverka makthavare Àr varken ovanligt eller konstigt, det Àr deras verktyg att försöka pÄverka. Men det hÀr Àr nÄgot annat. Vi har nu alltsÄ befintliga makthavare som vill anstÀlla en lobbyist för att pÄverka makthavare(!). Det Àr bisarrt.
För gĂ€llande infrastrukturplanplan, har Ulf Nilsson (S) och Harald Hjalmarsson (M) varit utsedda av regionen som sĂ€rskilda förhandlare. Deras uppdrag har varit att Ă„ka till Stockholm för att springa i maktens korridorer och pĂ„verka. BĂ„da har nog varit aktiva i sina respektive partiers ungdomsförbund, men de kanske var för dĂ„liga? Ăr det Johansson och Anderssons uppfattning att vĂ„ra valda politiker inte duger till uppgiften? Och vĂ„ra 15 regionrĂ„d, Ă€r de sĂ„ dĂ„liga och saknar plattformar och kontaktnĂ€t för att bedriva detta arbete?
Ska vi dessutom betala en lobbyist för 3 miljoner utöver alla vÀlavlönade regionrÄd och förhandlare, för att kompensera deras tillkortakommanden? Herrarnas kompisar, riksdagsledamöterna, kanske inte kan lösa problemet, men de kunde kanske informera om hur det fungerar?
Slutligen, att folkvalda politiker ger sitt stöd Ă„t, och accepterar, att âmĂ„nga stora beslut tas den informella vĂ€genâ Ă€r minst sagt hĂ„rresande. Ska det ha betydelse om man varit med i samma ungdomsförbund? Ska personliga relationer vara avgörande för vilka beslut som tas politiskt? Att den som kliar bĂ€st eller flest ryggar vinner? Ska Trafikverkets arbete styras av vem som lobbar bĂ€st, snarare Ă€n ingenjörskonst och samhĂ€llsbyggnadsanalyser för bĂ€sta nytta? Det hĂ€r sĂ€ttet att tĂ€nka och agera Ă€r sjĂ€lva grundstenen för korruption, vilket borde oroa alla. FörstĂ„r inte Johansson och Andersson det? Eller Ă€nnu vĂ€rre, förstĂ„r de, men tycker det Ă€r helt okej?