Endast 17 procent av flickorna med autism fĂ„r sin diagnos före fem Ă„rs Ă„lder â motsvarande siffra för pojkar Ă€r 32 procent. NĂ€r barnen Ă€r elva Ă„r har bara 44 procent av flickorna fĂ„tt sin diagnos, jĂ€mfört med 72 procent av pojkarna.I Kalmar lĂ€n motsvarar det 80 unga flickor som Ă€nnu inte fĂ„tt nĂ„gon diagnos och för landet som helhet Ă€r siffran cirka 4 000 flickor.
Förskolan och skolan spelar en viktig roll â och den rollen behöver stĂ€rkas ytterligare för att tidigt upptĂ€cka och stötta alla flickor med autism. Att flickor fĂ„r sin diagnos sĂ„ mycket senare kan leda till bĂ„de en förödande ensamhet och livslĂ„ng psykisk ohĂ€lsa. Vi ser ocksĂ„ att stödet genom livet Ă€r sĂ€mre för kvinnor Ă€n för mĂ€n.
Det Àr möjligt att stÀlla en autismdiagnos redan i tvÄ Ärs Äldern och dÀrför spelar förskole- och skolpersonal en viktig roll för att upptÀcka tecken pÄ autism. Flickor och pojkar beter sig olika, dÀrför har vi sammanstÀllt nÄgra exempel pÄ hur det gÄr att kÀnna igen en flicka med autism:
Det Àr lÀtt att tÀnka att en flicka med fysiskt utmanande beteende ÀndÄ inte Àr vÀrre Àn pojkarna i klassen. Om flickor med autism Àr fysiskt eller verbalt utmanande sker det oftast i hemmet och dÀrför blir beteendeproblematiken hos dem inte lika tydlig i förskolan eller i skolan.
Flickor leker oftast tvÄ och tvÄ, pojkar oftare i grupp. Flickan med autism leker ofta bredvid andra flickor utan att delta i deras lek.
Flickan Àr ensam eller har Àldre eller yngre kamrater och tar inte initiativ till kontakt, och svarar inte heller till exempel genom ögonkontakt. Detta blir tydligare ju Àldre flickan blir.
Flickan har svÄrt att tala spontant, talar om saker i monolog och kan ha en annorlunda sprÄkrytm eller betoning.
Det handlar helt enkelt om att flickor med tecken pĂ„ autism behöver jĂ€mföras med andra jĂ€mnĂ„riga flickor â inte med pojkar. Det finns en stor vetenskaplig enighet om att tidiga insatser i barnens liv Ă€r viktiga bĂ„de för barn och förĂ€ldrar.
Om du ser tecken pÄ autism bör du diskutera de tecknen med förÀldrarna. PÄ sÄ sÀtt kan du bidra till att bÄde pojkar och flickor med autism fÄr det stöd de behöver för att kunna delta i samhÀllet pÄ sina villkor.