Ologisk 30-gräns på epan – låt den gå i 45

Epa- och A-traktorerna skapar gemenskap bland ungdomar. Friheten att kunna ta sig runt tillsammans med sina vänner utan att vara beroende av föräldrar som skjutsar är ovärderlig för oss utanför storstädernas välutvecklade kollektivtrafik.

Att låta den betydligt säkrare a-traktorn, eller epan, gå i samma hastighet som de klenare mopedbilarna borde vara en självklarhet, tycker skribenterna.

Att låta den betydligt säkrare a-traktorn, eller epan, gå i samma hastighet som de klenare mopedbilarna borde vara en självklarhet, tycker skribenterna.

Foto: Mostphotos

Debatt2020-11-14 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är därför underligt att lagstiftningen motarbetar motorintresserade ungdomar. 

En A-traktor är en ombyggd bil som måste ha en maxhastighet på 30 km/h till skillnad från mopeder och mopedbilar som, trots den osäkra konstruktionen, får framföras i 45 km/h. 

Vi tycker det borde vara självklart för våra folkvalda politiker att vilja ändra lagstiftningen som nu enbart gynnar de storstadsungdomar vars föräldrar har råd att betala för de betydligt dyrare mopedbilarna.

Tack vare att en A-traktor byggts om från en bil anpassad för hastigheter upp till fem gånger högre än maxhastigheten för A-traktorer är den lika säker som den bil du får framföra med B-körkort. Karossen, bilbältet och bromsarna är tillverkade av väletablerade biltillverkare till skillnad från mopederna som är säkerhetsanpassade för högst 45 km/h. 

Därtill krävs samma utbildning och körkortskrav för att framföra de olika fordonen. Det finns alltså ingen anledning ur ett säkerhetsperspektiv att A-traktorerna måste hålla en lägre hastighet.

Enligt dagens regler måste en A-traktor uppnå maximalt varvtal vid 30 km/h, ett väldigt krångligt sätt att hålla fordonet inom den tillåtna hastigheten genom dubbla växellådor och enbart två växlar. Det sliter mycket på motorerna, kräver mer underhåll och drar mycket mer bränsle vilket ger en extra, onödig kostnad för de som väljer att köra epa istället för mopedbil. På grund av gällande lagstiftning är A-traktorerna på så sätt sämre för klimatet på grund av ökade utsläpp och ohållbar användning av fordon.

Många fler skulle dessutom välja att köra lagligt om hastighetsgränsen höjdes och lagstiftningen inte krävde maximalt varvtal vid högsta hastighet. Dagens regler försvårar, och i vissa fall omöjliggör, för ungdomar att köra lagligt och man tvingas välja mellan att köra olagligt eller sälja A-traktorn. 

Det är dags att vi får en rättvis lagstiftning på plats för A-traktorerna. En möjlig lösning är att man bara kräver en växellåda med fler växlar och tillåter varvtalsregulator eller liknande vilket tillåter att den ligger på normalt varvtal i 45 km/h. Det gör A-traktorerna trevligare att köra, säkrare att möta i trafiken och billigare för plånboken. 

SSU vill göra lagstiftningen enklare och mer rättvis för att gynna alla ungdomar i länet. Även ungdomar som bor på ställen där kollektivtrafiken är otillräcklig förtjänar friheten att röra sig var man vill. 

Höj hastighetsgränsen för A-traktorer, den ska gå i 45!