Mot bakgrund av rapporten frÄn FN:s klimatpanel IPCC, som klargör att klimatet drastiskt förÀndras i negativ riktning och betonar det avgörande behovet av ÄtgÀrder kring vÄra konsumtionsvanor, Àr det oroande att se hur Black Friday fortsÀtter Ärligen. Enligt Svensk Handel planerar mer Àn hÀlften av svenskarna att handla under den veckan. Hur mÄnga fler Black Friday tÄl vÄr planet?
Forskningen visar att vi mĂ„ste gĂ„ frĂ„n att vara konsumenter till cirkulenter, som lagar, hyr och köper second hand. En miljard barn riskerar att drabbas av klimatförĂ€ndringarnas konsekvenser och familjer tvingas ta till drastiska strategier för att överleva. ĂversvĂ€mningar som drabbar de mest utsatta. Torka som ökar svĂ€lt och fattigdom. âDet kĂ€nns orĂ€ttvist att vi mĂ„ste lida för nĂ„got som inte orsakas hĂ€r.â Orden Ă€r trettonĂ„riga Alponas och hon sĂ€ger dem med stor uppgivenhet. Hon bor mitt i Bangladeshs alltmer opĂ„litliga floddelta och har tvingats uppleva nĂ€r floden sköljt bort familjens hus. Hennes ord kan ocksĂ„ ses i kontexten dĂ€r barn, vĂ€rlden över, uttrycker klimatĂ„ngest inför den verklighet de hamnat i.
Men uppgivenheten fÄr inte styra oss. Det riskerar att skapa handlingsförlamning. FörÀndring behöver drivas pÄ alla samhÀllsnivÄer, av stater och myndigheter, företag och industrier, civilsamhÀllet och privatpersoner. Beslutsfattare mÄste utjÀmna ojÀmlikheten i en större skala och öka takten i arbetet med Agenda 2030. Det globala samfundet behöver investera mer i katastrofriskreducering och resiliens för att bidra till samhÀllens förmÄga att hantera klimatrelaterade förÀndringar. Barn och unga behöver fÄ kunskap om klimatpÄverkan och hur det hÀnger ihop med deras rÀttigheter. Samtidigt behövs akuta humanitÀra insatser som ger skydd till barn i katastrofer.
Idag vill vi ocksÄ sÀrskilt lyfta fram vikten av att vi stÀller om till en cirkulÀr konsumtion. En frÄga som Àr viktig för oss alla att ta vÄrt ansvar i, för att minska vÄr gemensamma klimatpÄverkan. Vi behöver tÀnka second hand i första hand, och överge fast fashion, köphets och impulsshoppande. Tillsammans kan vi bÀttre. PÄ lokal, nationell och internationell nivÄ. Om inte för din skull, för barnens. Och vÀrlden de drömmer om.