Hur lågt vattenstånd krävs för att uppfylla löftet?

Öppet brev gällande Trafikverkets bro vid fastigheterna Stora Aby 6:24 och Lilla Aby 1:2, Hultsfreds kommun, Kalmar län.

Rekordlågt vattenstånd, men ännu ser det inte ut som några förstärkningsarbeten av bron över Emån är på gång. När är det dags, undrar Carl-Wiktor Svensson (KD).

Rekordlågt vattenstånd, men ännu ser det inte ut som några förstärkningsarbeten av bron över Emån är på gång. När är det dags, undrar Carl-Wiktor Svensson (KD).

Foto: Privat

Debatt2022-08-29 05:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Befintlig bro över Emån är sedan två år skadad med nedsatt bärighet samt inskränkningar på trafiken som följd. Det orsakar stora konsekvenser – inte minst för lantbrukare i närområdet. 

Det har efter lång utredning konstaterats att befintlig bro inte går att reparera. Trafikverket vill därför lägga en så kallad reservbro uppe på den befintliga bron. 

Eftersom det nu är två år sedan bron stängdes av – och markägarna utlovats en öppning för tung trafik innan årets skörd – har jag som förtroendevald och medborgare följande frågor:

• Är det rimligt att en broförstärkning ska ta så här lång tid?

• Vad är det som gjort att ärendet blivit så pass försenat?

• När kommer broförstärkningen att genomföras?

• När beräknas broförstärkningen att vara klar?

Senaste året har man från Trafikverket hänvisat till att vattentillståndet i Emån måste vara lågt när man vidtar broförstärkningarna. Emån har nu ett rekordlågt vattenstånd. Måste kanske Emån torrläggas helt för att åtgärder ska kunna vidtas eller vilket vattenstånd väntar man på?

Tid och avstånd är pengar, inte minst för företagare med rådande bränslepriser. 

Jag vill som medborgare vädja till generaldirektören att uppfylla myndighetens löften om en bärighetsförstärkt bro snarast.