Bra bild av behoven viktigt nÀr SPSM ger stöd

Förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hÄrt under pandemin. Nu vÀntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande. Som stödjande myndighet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) uppdraget att stötta utbildningsverksamheter under alla olika förhÄllanden och att utgÄ frÄn de behov som finns.

Förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hÄrt under pandemin. Nu vÀntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande, skriver representanter för SPSM.

Förskola, skola och vuxenutbildning har slitit hÄrt under pandemin. Nu vÀntar nya utmaningar för att ge barn och unga som flyr kriget i Ukraina ett bra mottagande, skriver representanter för SPSM.

Foto: Fredrik Varfjell/NTB Scanpix/TT

Debatt2022-05-03 08:58
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att ge barn och unga utbildning Ă€r en av samhĂ€llets viktigaste uppdrag. Vi pĂ„ SPSM har under 2021 mött 21 kommunala och enskilda skolhuvudmĂ€n för förskolor, skolor och vuxenutbildningar i Östergötlands lĂ€n för att samtala om utmaningar, styrkor och behov som SPSM kan vara ett stöd i.

I dialogerna har skolornas huvudmÀn tagit upp olika utmaningar, som vi nu arbetar vidare med för att möta. NÄgra omrÄden har kommit upp i alla vÄra samtal, oavsett om man Àr liten eller stor kommun, fristÄende eller kommunal verksamhet. Det Àr omrÄden som kan leda till ojÀmlik utbildning:

‱ Problematisk skolfrĂ„nvaro som kryper ner i Ă„ldrarna Ă€r ett vĂ€xande problem.

‱ Hur utbildningen ska fungera sĂ„ bra som möjligt för barn, unga och vuxna med en funktionsnedsĂ€ttning.

‱ I Östergötland har ocksĂ„ frĂ„gor om att skapa tillgĂ€ngliga lĂ€rmiljöer, kunskap och kompetens kring funktionsnedsĂ€ttning samt bristen pĂ„ speciallĂ€rare och specialpedagoger kommit upp.

UtifrĂ„n de behoven utvecklar vi vĂ„rt specialpedagogiska stöd. Vi har kurser och rĂ„dgivning, inom de omrĂ„den som skolhuvudmĂ€nnen lyft Ă€r viktiga i Östergötland. De bidrar till ökad kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsĂ€ttning och hur de pĂ„verkar barn, unga och vuxnas lĂ€rande. RĂ„dgivare ger stöd i hur skolor och skolhuvudmĂ€n kan arbeta förebyggande och tidigt se tecken pĂ„ det som kan utvecklas till problematisk skolfrĂ„nvaro. Vi ger bidrag till verksamheter som vill utveckla sitt arbetssĂ€tt. Kriget i Ukraina leder till att fler kommer till Sverige och vi har kunskap om hur skolor och skolhuvudmĂ€n kan organisera undervisning och ge stöd för att möta barns och elevers behov.

Vi önskar att fler förskolor, skolor och vuxenutbildningar vĂ€nder sig till SPSM. Det finns behov – det vet vi genom de mĂ„nga samtal vi haft med skolhuvudmĂ€n. 

MĂ„nga skolhuvudmĂ€n har ocksĂ„ uttryckt att de vill utveckla ett mer systematiskt arbetssĂ€tt för att ge bĂ€ttre stöd till sina förskolor, skolor och vuxenutbildningar. Det tar vi med oss in i vĂ„rt gemensamma arbete med Skolverket och kommer att erbjuda kvalitetsdialoger med skolhuvudmĂ€n runt om i landet, med start i höst. I de kommande dialogerna vill vi vara ett stöd till skolhuvudmĂ€nnen i Östergötland och deras arbete för att skapa en likvĂ€rdig utbildning med god kvalitet för alla barn och elever.