BiobrÀnsle kan ge lÀnet förnybart flyg

Flygskatten skapar inga incitament för att minska klimatpÄverkan frÄn flyget i Kalmar lÀn.

Flygskatten Àr ett feltÀnk som inte skapar incitament för flygbolagen att minska sina utslÀpp, menar skribenten.

Flygskatten Àr ett feltÀnk som inte skapar incitament för flygbolagen att minska sina utslÀpp, menar skribenten.

Foto: Matthias Schrader/TT

Debatt2020-02-24 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

MÄlet mÄste vara att sÄ snart som möjligt göra flyget fossilfritt. DÀrför vill vi se en reduktionsplikt för bioflygbrÀnsle och satsning pÄ elflyg och nattÄg, skriver Didrik von Seth frÄn resebranschföreningen SRF.

För tvĂ„ Ă„r sedan införde Sverige flygskatten. Nu föreslĂ„r regeringens Rut-utredning att flygskatten ska höjas för att finansiera en höjning av rutavdraget.

Flygskatten Àr feltÀnkt, den skapar inte incitament för flygbolag att minska sina utslÀpp eftersom skatten Àr samma Àven om ett plan flyger helt fossilfritt. DÀrför bör skatten avskaffas.

Flygindustrin Àr avgörande för Sveriges nÀringsliv och en mycket viktig del för den svenska besöksnÀringen i hela landet. DÀrför behöver flygindustrin snabbt minska sin klimatpÄverkan. MÄlsÀttningen för resebranschföreningen SRF Àr ett fossilfritt flyg.

Dessutom bidrar svenskars semesterresor till mÄnga mÀnniskors försörjning, inte minst i fattiga lÀnder dÀr turismen Àr en av de viktigaste intÀktskÀllorna. Det skulle slÄ hÄrt mot mÄnga samhÀllen om denna försörjning försvinner.

För att mÀnniskor ska kunna resa hÄllbart föreslÄr vi:

1. Inför reduktionsplikt. I höstas föreslog regeringens utredare Maria Wetterstrand reduktionsplikt för bioflygbrĂ€nsle. Det innebĂ€r att leverantörer av flygbrĂ€nsle mĂ„ste blanda in biojet i det brĂ€nsle de sĂ€ljer till flygbolag. Vi anser att reduktionsplikten bör utformas sĂ„ att den skapar produktion i Sverige. 

2. Inför differentierade start- och landningsavgifter. Avgifterna ska vara lÀgre för flygplan med lÄga utslÀpp per passagerare och tvÀrtom. Avgifterna bör ta hÀnsyn till om flygbolag och resenÀrer betalar extra för biobrÀnsle.

3. Satsa pĂ„ elflyg. Utveckling av elflygplan pĂ„gĂ„r i Sverige. Regeringen bör avsĂ€tta pengar till denna omstĂ€llning, hĂ€r har vi en möjlighet att pĂ„verka flygindustrin globalt. 

4. Bygg ut nattÄgstrafiken. I vÄrt avlÄnga land kÀnns tÄget mÄnga gÄnger som orealistiskt. NattÄg kan göra restiden mindre kÀnnbar. Vi vill se fler nattÄg med dagliga avgÄngar.

Dessa förslag bidrar, till skillnad frÄn flygskatten, till fler fossilfria resor.

Att resa minskar avstÄndet mellan mÀnniskor och kulturer. Den viktigaste ÄtgÀrden för att invÄnare i Kalmar lÀn ska kunna flyga hÄllbart Àr att vi i Sverige gynnar fossilfritt flyg.