Det är nog nu –släpp prestigen!

I ett öppet brev till kommunledningen i Hultsfred poängterar den tidigare Virserumspolitikern Göran Berglund att det är dags att ta bort "de olagliga hastighetsskyltarna i Virserum".

Göran Berglund fick rätt, när han överklagade Trafiknämndens beslut. Men det han kallar "kommunförlöjligande följetong" fortsätter. I ett öppet brev till kommunledningen skriver han "juridiken står över godtycke".

Göran Berglund fick rätt, när han överklagade Trafiknämndens beslut. Men det han kallar "kommunförlöjligande följetong" fortsätter. I ett öppet brev till kommunledningen skriver han "juridiken står över godtycke".

Foto: Olof Carlson

Debatt2022-04-25 07:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu måste kommunledningen sätta stopp för den kommunförlöjligande följetongen om de olagliga hastighetsskyltarna i Virserum. Orimligt att en tjänsteman får fortsätta obstruera och sätta sig över såväl länsstyrelsen som Transportstyrelsen, vars beslut från februari 2022 dessutom är slutgiltigt. Stopp och belägg, sätt ner foten. Gör om. Gör rätt. Släpp prestigen.

• Lagrum är Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap 17 §. ”Det krävs mycket särpräglade förhållanden för att det ska vara motiverat med hastighetsbegränsning till 30 km/tim”. Exempel som lyfts är särskild hänsyn till trafiksäkerhet, framkomlighet eller miljön. 40 är den bashastighet som anges i ovan nämnda lagrum.

• De områdesbeslut som jag överklagade, och som sedermera upphävts av Transportstyrelsen, är LTF 0860-2020-0033, -0034, -0037, -0038. Berör alltså större delen av Virserum, mängder av breda och normala gator i flertalet kvarter. Skyltarna ska tas bort – inget annat gäller! För eventuella enstaka särpräglade gator i Virserum krävs nya 30-beslut för just dessa i så fall.

• I kommunens uppdragsutredning (Vectura) från november 2010 (alltså nästan 12 år gammal!) är önskemålen, då framförda av kommunens representanter, att en hastighetsgräns på 30 km/tim överlag ska gälla i kommunens samtliga samhällen. Utredarna blir alltså direkt styrda istället för att få arbeta förutsättningslöst. Gällande lag bortses från – om man över huvud taget varit medveten härom. Det vill säga att 40 km/tim är den bashastighet som normalt ska gälla. Trots den omfattande utredningen, som tillförts en mängd nya diffusa begrepp – typ ”nyspråk”, saknas referens till Trafikförordningen i materialet. Märkligt! 

Utöver hänvisning till den ålderstigna utredningen hänvisas till ett ännu äldre material, ”Rätt fart i staden”. Det materialet handlar om helt andra parametrar än vad som kan anses relevant för Hultsfreds avfolkningskommun i allmänhet och orten Virserum här aktuell, i synnerhet. 

• Uppenbart är vidare att de tankar trafiknämnden/projektchef Jens Karlsson har om att hela kommunen ska ha 30 km/tim strider mot lag och praxis (Trafikförordningen 3 kap, 17§) och alltså måste stoppas direkt. Frågan är för övrigt om ansvarsfrihet kan beviljas nämnden om haveriet fortsätter?

Som bekant har vårt land ett antal grundlagar. Den viktigaste är regeringsformen. Redan i första kapitlet framgår följande: ”Den offentliga makten utövas under lagarna”. Kan det uttryckas tydligare? Regeringsformen gäller även Hultsfreds kommun. Juridiken står över politiskt godtycke och ogenomtänkta kommunala beslut!