I en debattartikel i Vimmerby Tidning skriver politiker i Vimmerby, Hultsfred, Västervik och Oskarshamns kommuner: "Var är satsningarna på norra Kalmar län?" Anledningen är publiceringen av satsningen på Sydostlänken som omfattar Kalmar, Växjö och Karlskrona och där det inte anses att norra länsdelen är intressant.
I en annan debattartikel skriver Peter Wretlund (S), politiker från Oskarshamn, att Oskarshamns hamn behöver bättre kopplingar till det nationella järnvägsnätet och investeringar i modern infrastruktur som möjliggör elektrifiering och framtidssäkra logistiklösningar.
Bägge artiklarna talar för att det behövs kraftfulla satsningar i norra Kalmar län. Detta kan ske genom att sydöstra Sverige knyts samman med Linköping och Jönköping med bra tågförbindelser vilket kan bli möjligt när de nya Krösatågen sätts i trafik. Det systemet omfattar ett stort område med över en miljon invånare från Halmstad, Karlskrona i söder till Västervik, Vimmerby, Linköping i norr. Detta tågsystem ansluter till södra stambanan i Linköping och Västkustbanan i Halmstad. Tågsystemet knyter samman flera universitet och högskolor samt flera hamnar i bland annat Oskarshamn och Halmstad. Systemet ansluter till Öresundståg, Pågatåg, Västtåg och Östgötapendeln.
Förslag på ett bra tågsystem i norra Kalmar län är tåg mellan Nässjö och Oskarshamn samt Linköping och Kalmar. Dessa tåg har samtrafik och går sammankopplat mellan Hultsfred och Berga. I Berga sammanstrålar tåg från Kalmar och Oskarshamn. I Berga knyts Oskarshamn samman med Kalmar, Nässjö och Linköping samt Kalmar län samman med de expansiva regionerna Jönköping och Linköping. Krösatågen har en enorm möjlighet till att Kalmar län kan expandera. Låt detta bli möjlighet! Det kan locka folk att flytta till orterna i de norra länsdelarna.
Christer Wilhelmsson, Järnvägsfrämjandet