LÄt alla fÄ driva UF-företag

Genom att ge alla gymnasieelever chansen att driva UF-företag, rustar vi Sverige för framtiden, menar Boo Gunnarsson, företagarexpert pÄ Visma Spcs.

Genom att ge alla gymnasieelever chansen att driva UF-företag, rustar vi Sverige för framtiden, menar Boo Gunnarsson, företagarexpert pÄ Visma Spcs.

Foto: Pressbild

Debatt2019-06-03 04:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Fyra av fem nya jobb skapas i smÄ och medelstora företag. DÀrför behöver Sverige hela tiden nya företag för att sÀkra sysselsÀttning och vÀlfÀrd. Men de senaste Ären har trenden varit orovÀckande. I fjol sjönk antalet nyregistrerade företag i Kalmar lÀn med 11 procent. I landet som helhet minskade nyföretagandet med 7 procent under 2018, efter att redan ha fallit med en procent under 2017.

Detta Àr en trend som mÄste brytas. En nyckel Àr att utbilda unga mÀnniskor för entreprenörskap, inte bara för anstÀllning. I det arbetet Àr processutbildningen UF-företagande ett viktigt verktyg för kommunerna. DÀr fÄr gymnasieelever starta och driva riktiga företag, frÄn affÀrsidé och marknadsanalys till finansiering, marknadsföring och hÄllbar ekonomi.

Uppföljningar visar att elever som fÄr driva UF-företag under sin skolgÄng i större utstrÀckning startar företag Àven senare i livet. Gruppen uppvisar ocksÄ högre inkomster och lÀgre arbetslöshet Àn dem som inte haft samma möjlighet. Det gÀller Àven dem som inte vÀljer att bli företagare senare i livet. För kommunledningar med ansvar för att skapa en livskraftig arbetsmarknad pÄ orten kan den positiva effekten göra stor skillnad.

UF-företagande bidrar dessutom till ett mer jĂ€mstĂ€llt nĂ€ringsliv. Trots att det Ă€r 2019 drivs fortfarande sju av tio företag i Sverige av mĂ€n, och alltför mĂ„nga styrelsemöten hĂ„lls utan kvinnor i rummet. Det Ă€r ett allvarligt slöseri med kompetens. Inom UF-företagande Ă€r det dĂ€remot helt jĂ€mstĂ€llt: Könsfördelningen bland UF-företagarna ligger pĂ„ 50–50.

Trots detta Ă€r det ett kraftigt underutnyttjat verktyg. LĂ€sĂ„ret 2018–2019 Ă€r ett rekordĂ„r, med 31 500 gymnasieelever som driver UF-företag i Sverige. ÄndĂ„ Ă€r det fortfarande bara tre av tio i en Ă„rskull av gymnasieeleverna i Kalmar lĂ€n som fĂ„r chansen att vara företagare pĂ„ skoltid.

SÄ lÄga siffror innebÀr att betydligt fÀrre gymnasieelever fÄr en vÀl underbyggd förmÄga att starta och driva de företag som ska bli nÀsta generations arbetsgivare i Kalmar lÀn. Det Àr oroande och onödigt nÀr lÄgkonjunkturen vÀntar runt hörnet.

I lĂ€roplanen för gymnasieskolan stĂ„r det att den ”ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper och förhĂ„llningssĂ€tt som frĂ€mjar entreprenörskap, företagande och innovationstĂ€nkande”. DĂ€rför borde UF-företagande bli obligatoriskt, men framsynta kommuner behöver inte vĂ€nta: De kan ta ansvar genom att erbjuda alla elever pĂ„ gymnasiet den vĂ€rdefulla möjligheten. Det Ă€r sĂ„ vi rustar Sverige för framtiden.