En halv miljon elever utan examen

Debatt2020-01-18 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under de senaste decennierna som först Individuella programmet och sedermera Introduktionsprogrammet huserat på våra gymnasier så har endast  cirka sju procent av dess elever lyckats ta examen efter tre år. Dessa elever, cirka 30 000 stycken per år, har definitivt en mindre chans att hitta ett arbete och riskerar ett långvarigt utanförskap. Här finns all anledning att sörja menar Jakob Styrenius i sin ledare i VT den 21 december 2019 där han också citerar ordföranden i Lärarnas Riksförbund Åsa Fahléns debattartikel i DN 10 juni 2019. "Denna utslagning är ett rent haveri", skriver Styrenius och Fahlèn.

Lärarnas riksförbund har nu föreslagit att Introduktionsprogrammet läggs ned och att en helt ny skolform införs där elevgrupperna inte separeras och att planerna för att nå behörighet individualiseras. Detta vore verkligen på tiden, särskilt då denna utslagning varit känd så länge.

Över en halv miljon elever, en hisnande summa, har under åren på detta sätt stigmatiserats i vårt samhälle. En halv miljon! För bövelen politiker. Skolverket. Kommuner. Gör något!