Dags att byta ut flygskam mot flygvett

Debatten om flyget fokuserar för mycket på det negativa, tycker skribenten.

Debatten om flyget fokuserar för mycket på det negativa, tycker skribenten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2019-09-06 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flygskam har kommit att bli det mest använda ordet i den allt hetare miljödebatten. Flyget framhävs som den största miljöboven av alla branscher och om vi bara slutade flyga skulle en stor del av klimatutmaningarna försvinna. Men riktigt så enkelt är det inte.

Debatten om flygskam är både osaklig och onyanserad. Faktum är att flyget enbart står för två procent av de globala koldioxidutsläppen. Få branscher har gjort lika mycket som flyget för att ställa om och bidra till minskade utsläpp. De senaste 40 åren har flygplanen blivit 70 procent mer bränsleeffektiva. Det är med ny teknologi och nya alternativa bränslen som vi kan minska utsläppen och göra flyget mer hållbart. Inte genom att skambelägga flyget och ge folk dåligt samvete.

Allt det positiva som flyget bidrar med lyfts sällan fram i debatten. Flyget är en viktig och betydande del av vår infrastruktur som inte bara gör det möjligt att ta sig från en plats till en annan utan även att man kan uppleva nya kulturer, att fler affärer görs och att många nya jobb skapas. Detta genererar i sin tur till ökad ekonomisk tillväxt.

Även den inkommande turismen bidrar positivt till Sveriges välfärd. Varje år reser över en miljon utländska resenärer till Sverige med Norwegian. Enligt analysföretaget Menon Economics bidrar dessa utländska turister till en årlig ökad omsättning på över sju miljarder kronor i svenskt näringsliv. Den ökade omsättningen genererar i sin tur att över 10 000 nya arbetsplatser skapas i Sverige.

De allra flesta gillar att resa och uppleva nya kulturer och miljöer – och man ska inte behöva ha dåligt samvete för att man flyger. Men det betyder inte att vi inte måste ta klimatutmaningarna på allvar. Tvärtom, klimatet är en av vår tids största globala utmaningar och att minska utsläppen från luftfarten och andra transportslag är nödvändigt. Men att sluta flyga är inte lösningen.

Att bidra till ett hållbart flyg är oerhört viktigt och på Norwegian gör vi allt vi kan för att minska utsläppen redan idag genom att investera i ny teknik och nya flygplan. I väntan på nya, alternativa och kommersiellt hållbara bränslen är nya flygplan en av de mest effektiva åtgärderna man kan vidta. Nya flygplan släpper ut betydligt mindre koldioxid än gamla plan. Med en genomsnittsålder på 3,8 år har Norwegian en av de yngsta och mest bränsleeffektiva flygplanen som överhuvudtaget finns på marknaden och har tack vare den moderna flottan minskat utsläppen med över 30 procent de senaste tio åren.

Omställningen från fossila bränslen till nya alternativa bränslen måste gå fortare. Att få fram storskalig produktion av biobränsle viktigt men det är även viktigt att det produceras lokalt där det ska användas för att vara ett hållbart alternativ. Att frakta biobränsle över Atlanten är varken klimateffektivt eller ekonomiskt hållbart.

Istället för flygskam bör vi prata om flygvett. Flygvett handlar om att göra medvetna val när man reser som att ta reda på fakta och välja ett flygbolag som inte bara pratar om vad de ska göra utan redan använder den senaste tekniken som finns tillgänglig på marknaden idag. Flygvett är till exempel att välja flygbolag med en modern flygplansflotta och som flyger direkt till slutdestination. Ja, flyget är en del av klimatutmaningarna men vi är även en viktig del av lösningen. Det är utsläppen som ska minska, inte resandet.