En ny undersökning gjord av destinationsnätverket SNDMO (Swedish Network of Destination Managament Organisations) visar att Vimmerby ligger bra till hos de turister som besökt staden.

– Tidigare har det funnits flera olika leverantörer av statistik med olika utgångspunkter. Nu gör vi en nationell undersökning som visar vad gäster och besökare söker efter vad gäller priser, utförande och attraktioner på sin semester. Det gör det lättare att jämföra och använda i en helhet vad gäller marknadsföring, säger Peter Göransson, turistchef på Vimmerby Turistbyrå.

Undersökningen visar positiva besked för Vimmerby. På frågan "Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera den platsen/destinationen du senast besökte för en vän eller kollega?" hamnar Vimmerby på en fjärdeplats i landet, efter Stockholm, Göteborg och Öland.

Artikelbild

| Peter Göransson, turistchef på Vimmerby Turistbyrå säger "Det är fantastiskt kul, att våra gäster och besökare vill rekommendera staden vidare"

– Det är fantastiskt kul. Att våra gäster och besökare vill rekommendera staden vidare bygger på ett helhetsintryck, något som vi också lyckas presentera för våra besökare. Det är ett intressant och viktigt värde som vi kan bygga vidare på.

De tre punkter som visar sig vara det viktigast för besökare generellt enligt undersökningen är en bra atmosfär, ett trevligt bemötande och att det är promenadvänligt.

– Den här undersökningen visar att Vimmerby har en bra atmosfär, och att vi ligger över branchgenomsnittet. Det är något vi som stad kan hjälpas åt att bygga vidare och bli ännu bättre på. Här kan alla vara med och hjälpa till genom att visa ett gott värdskap mot våra besökare och att offentliga och privata byggnader ger ett bra intryck. Den tredje punkten är en kommunal fråga där man kan jobba vidare för att locka hit flera.

– På frågan "Vilken eller vilka städer har du nyligen sett reklam ifrån?" hamnar Vimmerby på en glädjande femte plats, vilket är ett bevis på att den nationella marknadsföringen från Vimmerby når ut.

65% svarar ja på om de skulle besöka Vimmerby igen, något som ligger i linje med branchsnittet.

– Vimmerby som stad bygger på ett speciellt varumärke som kretsar runt Astrid Lindgren. För att man ska vilja komma hit igen gäller det att vi har ett bra helhetsintryck så man inte känner sig mätt efter första gången man varit här. Då måste vi fortsätta jobba med vår atmosfär och vårt bemötande, säger Peter Göransson