Hans paket försvann hos Postnord

Bengt Brandts paket är spårlöst borta. På Postnords hemsida har han följt försändelsen via två terminaler. Sen är det puts väck. Han har krävt svar från Postnord, som hänvisar till företaget han köpt varorna hos.

Bengt Brandt följde försändelsen på Postnords hemsida till Malmö och vidare till Jönköping. Sen är det borta.

Bengt Brandt följde försändelsen på Postnords hemsida till Malmö och vidare till Jönköping. Sen är det borta.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2018-08-10 18:00

– Det är väldigt konstigt. Varför kan inte Postnord ge mig ett besked och antingen säga; okej, det har försvunnit eller att vi letar och återkommer, säger Bengt Brandt i Vimmerby som väntat på svar i två veckor.

Han beställde varor från ett internationellt elektronikföretag den 21 juli. Tre dagar senare såg han på Postnords hemsida att försändelsen anlänt till Toftanäs i Malmö, Postnords terminal för inkommande försändelser till Sverige.

Dagen efter såg han att paketet fanns i Postnords terminal, Torsvik Sverige, i Jönköping.

– Då har jag mina grejer här om ett par dagar, tänkte Bengt Brandt.

Men icke. Det har ännu inte kommit fram till Vimmerby.

Den 3 augusti kontaktade Bengt Brandt terminalen i Jönköping via Postnords hemsida och påpekade att paketet, enligt Postnords egen spårfunktion, fastnat på Torsviksterminalen och uppmanade dem att skicka det vidare till Vimmerby.

Den 6 augusti kom mail från Postnords kundservice som konstaterade att hans paket varit stilla sen den 26 juli. Kundservice rekommenderade honom att kontakta företaget han beställt varorna hos...

Bengt Brandt svarade samma dag att det inte är avsändaren som stoppat leveransen, utan Postnord och att han förväntade sig att få paketet, eller i varje en förklaring.

Men även nästa mail från Postnords kundtjänst hänvisar till företaget som skickat paketet som försvunnit hos Postnord.

"De har åtaganden gentemot dig som konsument" står det i mailet från den 8 augusti.

– Postnord tycker det är avsändaren och inte jag som är deras kund. Jag tycker att vi båda är kunder. Men Postnord vill att jag ska göra deras jobb och kontakta avsändaren för att få igång ett ärende. Väldigt byråkratiskt, säger han.

Han jämför med sin egen yrkesroll som busschaufför.

– Om jag kör fel, måste ju jag rätta till det så att kunden drabbas så lite som möjligt. Den känslan verkar ha försvunnit hos Posten, säger han.

Postnords kommunikationschef Emma Riblom kommenterar saken i ett mail:

"Vad gäller reklamation av en försvunnen försändelse så är det kunden som har köpt frakten som måste reklamera den, även om det är mottagaren som har väntat på paketet och har drabbats av problem då försändelsen inte kommit som den ska. Postnord som leverantör har en avtalsmässig relation med den avsändande e-handlaren, inte med mottagaren."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!