Med ett tapp på drygt 5 procent i besökssiffror under sommarsäsongen maj till augusti i backspegeln har Astrid Lindgrens Värld fått plåster på såren med fyra riktigt bra septemberhelger.

Totalt kom 19 800 besökare, näst bäst sedan parken började sin medvetna satsning på förlängd säsong.

– Det är tusen från rekordseptember 2016, då vi hade 20 800 besökare, men en bit över fjolåret, då vi hade 17 500. Men då ska man komma ihåg att det var mycket tuffare väder förra året, då regnade det nästan varje helg, säger Jocke Johansson.

Artikelbild

| Hösten har blivit allt viktigare för ALV. Snart väntar höstlovsöppet.

Lite parkvänligt väder under september har rätat upp årskurvan efter sommarens hetta, som drog ner besöksantalet.

– Det är som man brukar säga, ”Herren ger och Herren tar”. Utifrån förutsättningarna är det ändå bra, tappet vi gjorde är inget konstigt och jämför man med kollegorna är det ett av de mindre tappen bland parkerna i Sverige, skulle jag vilja påstå.

Slår man ihop huvudsäsong med de fyra septemberhelgerna har hittills 432 000 gäster roat sig i Astrid Lindgrens Värld i år, att jämföra med 451 800 förra året, som slutligen blev ett rekordår med 491 000 besök efter höstlovsöppet.

Inför de nio höstlovsdagar parken öppnar i år, med start lördag 27 oktober, tror Jocke Johansson det finns förutsättningar för bra besökssiffror. Om vädret vill.

Artikelbild

| Pippi har haft en solig och varm sommar, vilket minskade antalet besök under huvudsäsong med drygt 5 procent.

– Jag tjatar om vädret, men det avgör verkligen om det blir ett riktigt bra höstlov eller ett bra höstlov. Men vi har aldrig haft så mycket förhandsbokningar till vårt boende. Vi satsar mer i år, vi kommer att utöka med Ronja och kommer att ha lite längre öppet en kväll eftersom vi vet att våra besökare uppskattar det och vi kan skapa lite extra mysfaktor med ljus och eldar.

I helgen kammade Astrid Lindgrens Värld åter hem vinst i kategorin Nöjesattraktioner i Swedish Brand Awards tävling där varumärken från ett 35-tal olika branscher mäts i bland annat kundnöjdhet och starkast varumärke. Att Astrid Lindgrens Värld dessutom hamnar på andra plats på totala topplistan, före varumärken som Systembolaget, IKEA, Spotify och Liseberg är kanske ännu större.

Artikelbild

| "Vi får väldigt positiv respons från våra besökare".

Mellan Yes och Ullared – hur känns det?

– Det är helt fantastiskt och oerhört glädjande. Det bygger möjligheter att få hit nya gäster. Det här är tack vare alla goda medarbetare. Det är lätt att ta saker för givet, men jag minns när jag började här för snart fem år sedan, jag slogs av vilken energi som fanns i företaget – den speciella stoltheten man känner över att vara en del av det svenska kulturarvet. Den glädjen och stoltheten tror jag märks i mötet med besökaren och det syns också i varumärkesundersökningarna. Det kommer mejl hela tiden från besökare som tagit sig tid att berätta hur nöjda de är och det är roligt att kunna vidarebefordra det till medarbetarna. Det är klart att det finns områden att förbättra, men i det stora finns en enorm energi och framtidstro, och inte bara tro. Vi ser ju också att det går bra.