Yrkeschaufför kritisk mot väghållning: "Obegripligt"

Vinter och kyla innebär snö och halka ute på vägarna. Yrkeschauffören Peter Karlsson och hans kollegor har tröttnat på vad de anser vara undermålig väghållning.

Enligt Trafikverket försöker man använda mindre salt då det finns negativa effekter med saltet.

Enligt Trafikverket försöker man använda mindre salt då det finns negativa effekter med saltet.

Foto: Kurt Engström

Vimmerby2023-12-04 05:00

Peter Karlsson är yrkeschaufför på Lönns trätransporter. Företaget är beläget i Vimmerby, men kör över stora delar av nordöstra Småland och Östergötland. Om vintrarna upplever han samma visa varje år:

– Det är dåligt väglag precis överallt, säger Peter Karlsson.

– Så fort det kommer snö så körs det ut saltlake på vägarna, alltså en blandning av salt och vatten. Det fungerar inte, eftersom det återfryser hela tiden och gör att det blir väldigt halt. Det här leder till att trafiken stannar på E22 och E4, och det blir problem i backar för lastbilar, fortsätter han.

– I min värld är det här obegripligt. Man behöver använda mer salt. Jag förstår att saltet inte fungerar under vissa temperaturer, men då måste man sanda istället så att fordonen får fäste. På platser där många bilar stannar och startar hela tiden, där blir det skridsko-is till slut.

Enligt Trafikverket saltar man vid temperaturer runt 6-10 minusgrader, men om det är kallare kan saltet istället få motsatt effekt. Dessutom är man sparsam med salt då det kan påverka miljön. Saltar gör man därför "bara där det behövs".

"Vi saltar på högtrafikerande vägar och där det ofta är snabba temperaturväxlingar. Det finns negativa effekter av att salta som vi är medvetna om, men utan salt skulle främst den tunga trafiken stanna. Vi arbetar med att förbättra metoderna och försöker ständigt att minska saltmängden", står det på Trafikverkets hemsida.

Sand kan också vara svår att använda, menar Trafikverket: "På högtrafikerade vägar med snabba temperaturväxlingar fungerar det inte att använda sand. Sanden blåser bort eller körs bort av trafiken. Ofta tar det bara någon halvtimme innan vägen är lika hal igen."

undefined
Peter Karlsson har kört lastbil i 30 år, och säger att vägskötseln under vintrarna blir allt sämre.

Det är olika entreprenörer som på uppdrag av Trafikverket sköter om det statliga vägnätet på olika platser i landet. På Trafikverkets hemsida går att läsa att entreprenörerna har hjälp av väderstationer med väglagskameror när de ska bedöma hur vägarna ska skötas.

Peter Karlsson menar att entreprenörerna är väl bekanta med vägarna. Problemet, enligt honom, är att bestämmelser från högre ort begränsar entreprenörerna från att salta och sanda på det sätt som skulle behövas.

– Jag har kört lastbil i 30 år, och skötseln blir bara sämre och sämre. Det har blivit för stort fokus på att spara pengar när det gäller väghållning, och det räcker inte med att titta på vägen genom övervakningskameror. Man behöver vara ute på vägarna mer, och se efter hur det faktiskt ser ut.

undefined
Peter Karlsson önskar att man som bilist tänker till när man kör om en lastbil.

Peter Karlsson påpekar att vägen är hans arbetsplats.

– Under ett år åker jag tio tusen mil ute på vägarna, jag jobbar i det här. Man undrar ju hur det skulle vara på ett kontor, om man där skulle få börja dagen med att sopa fram skrivbordet under ett tjockt lager mjöl, men inte får tillåtelse att använda en borste för att det anses vara för dyrt.

Företaget som Peter Karlsson kör för fraktar sågverksprodukter som virke och flis, och en transport kan komma upp i en totalvikt på 64 ton. Med den vikten kommer risker, som Karlsson tror att många bilister inte känner till.

– Man får sitta på helspänn hela tiden, jag önskar att folk kunde lugna ner sig lite. Bilister vill kanske inte ligga bakom en lastbil på vägen, men det är inte många som tänker på att en tung lastbil kan ha svårt att stanna när det är halt. Om en bil lägger sig framför lastbilen får vi bromsa, och blir det en trängd situation, särskilt vid stopp, så smäller det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!