"Varenda krona är jätteviktig idag"

Presentkort har blivit ett viktigt verktyg för att stötta den lokala handeln i tuffa tider. Vimmerby handel märker en stor ökning på presentkortsförsäljningen och Vimmerbytillsammans projekt har bidragit till ökad försäljning.

Vimmerby handel har ökat sin försäljning av presentkort med 140 procent i år, jämfört med 2019.

Vimmerby handel har ökat sin försäljning av presentkort med 140 procent i år, jämfört med 2019.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2020-06-11 20:00

Vimmerby handel har märkt av ett stort uppsving av presentkortsförsäljningen. Föregående år fram till och med maj hade man sålt presentkort för 156 000 kronor. I år är det betydligt mer. 

– I år i april och maj så har vi 376 000 kronor, så det är en ökning med 220 000. Det är 140 procent. Det är en rejäl ökning, säger Vimmerby Handels ordförande Björn Johansson.

Enligt Björn Johansson är det många företagare som köpt presentkort och delat ut bland sina anställda. 

Hur viktiga är presentkorten?

– Det är jätteviktigt, varenda krona är jätteviktig idag. De pengarna har ju gått rakt in i butikerna kan man säga.

Om presentkorten bidragit till att rädda kvar jobb och butiker kan Björn Johansson inte svara på.

– Man kan bara göra det man kan, sen kan man inte garantera vad det blir för resultat av det. Men presentkorten var en väldigt bra aktivitet. 

Med stöd av Familjen Kamprads stiftelse genomförde Vimmerbytillsammans ett projekt där värdekoder till presentkort skickades ut till drygt 3 000 personer som är 70+. De företag som ville fick anmäla sig för att delta i projektet. Ett 50-tal nappade på erbjudandet. 

– Vi blev utsedda att göra någonting, att aktivera den här målgruppen, att bryta isoleringen och samtidigt stödja det lokala näringslivet som har det lite kämpigt. Då kom vi på den här idén med presentkorten och utnyttja digital teknik. Det blir också lite ett demoskop över hur väl sjuttioplussarna klarar den här modernare tekniken, säger Marcus Alsér, som sitter med i styrgruppen för Familjen Kamprads stiftelse.

För att omvandla värdekoden till ett presentkort var mottagaren tvungen att välja i vilken butik man ville nyttja sitt presentkort.

– Anledningen till det är att vi vill ju snabbt som attan skicka över likvida medel till butiken så att de inte ligger ute eftersom det är lite kämpiga tider, säger han.

Hittills har 2 400 värdekoder omvandlats till presentkort. Totalt har 46 butiker och verksamheter valts ut. Butikerna och verksamheterna har återrapporterat försäljningen till Alsér.

– Drygt 700 presentkort har lösts in redan nu. Man kan säga att en krona blir tre kronor vid försäljning, 150 kronor blir 750 kronor. Så 106 000 har löst in, men det har genererat en försäljning på nästan 300 000 kronor. Det är väldigt positivt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!