Så laddat är Vimmerby – ALV utökar rejält med laddare

Fler Vimmerbybor i laddbara bilar. Turister. Hockeyboom. Behovet av laddplatser ökar i Vimmerby – och de blir också fler. Privata aktörer satsar och kommunala energibolaget har plussat på med tio nya laddare. ”Bara början”, säger Jocke Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld där man investerar dryga miljonen inför säsong 2024.

Olle Fogelin vd på Vemab säger att kransorterna är en viktig punkt när man ser över behoven av fler laddstolpar. Och kanske kan hockeyeffekten göra att det behövs ytterligare fler i närheten av ishallen.

Olle Fogelin vd på Vemab säger att kransorterna är en viktig punkt när man ser över behoven av fler laddstolpar. Och kanske kan hockeyeffekten göra att det behövs ytterligare fler i närheten av ishallen.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2024-05-01 19:00

Under första kvartalet 2024 var 44 procent av alla nyregistrerade personbilar i Vimmerby laddbara. Merparten av dem laddhybrider, 19 procent rena elbilar, enligt statistik som Newsworthy sammanställt. 

Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant. Ändå saknas fortfarande 26 000 laddstolpar i hela landet, menar Riksförbundet M Sverige, som för sjätte året granskat utbyggnaden av publika laddstolpar.

Hur stort glappet mellan behov och tillgång är i Vimmerby kan Olle Fogelin, vd på Vemab inte säga.

– Om bortser från högsäsong i Vimmerby skulle jag säga att vi är väl försedda, i alla fall i vårt nät vad gäller normalladdare.

Men nya behov ska mötas. På energibolaget pågår planer för att fortsätta bygga ut och fylla på med fler möjligheter att ladda elbil.

undefined
Bland de senare tillskotten i laddstolpeutbudet i Vimmerby finns sex laddplatser vid ishallen. Vemab:s vd Olle Fogelin utesluter inte att det kan bli fler.

Antalet laddstolpar med koppling till Vemab har utökats med fem under senare tid, nu finns totalt tio laddare. Det är sex laddare vid Vimarskolan/Ishallen, två vid parkeringen utanför Kharma och två vid skolan i Frödinge. Närmast i pipeline ligger sex nya laddplatser vid Folkets Park. Frödinge är först ut bland kransorterna. Vem som står näst på tur är inte klart.

– Vi håller på att se över helheten, men vi behöver titta över hela kommunen. Det är förenligt med vårt uppdrag att säkerställa att man ska kunna ha elbil oavsett var i kommunen man bor, det är en viktig bit, men också se var nya behov kan dyka upp i Vimmerby i kombination med olika verksamheter. Det är ju så att man vill ha laddmöjligheten nära där man är.

undefined
Olle Fogelin vd på Vemab säger att kransorterna är en viktig punkt när man ser över behoven av fler laddstolpar. Och kanske kan hockeyeffekten göra att det behövs ytterligare fler i närheten av ishallen.

Ett exempel är hockeyn, säger Olle Fogelin.

– Nu har vi ju ett fantastiskt hockeyläge i Vimmerby, så vi måste se om det finns tillräckligt med laddstolpar vid ishallen när folk går på hockeymatch. Det är vid sådana tillfällen man ska kunna ladda när folk kommer och står ett par timmar

Så de sex nya laddarna vid Ishallen och Vimarskolan kan snart bli fler?

– Vi har ingen sådan plan idag, för vi har inte haft med det i kalkylen, men jag kan tänka mig att den typen av behov kommer och då får vi möta det naturligtvis. 

Sedan tidigare har Vemab dessutom fyra laddpunkter vid Blomgatan/Ekkullen, fyra vid Rosenhill, Västra Tullportsgatan, en bakom Rådhuset, två vid Resecentrum, två vid Ceos och fyra vid Nosshult.

– I förhållande till Vimmerby stad tycker jag vi har ett rimligt antal långsam- och normalladdare, men vi har bara en snabbladdare, om man ens kan kalla 50 kW för snabbladdare. Hade du frågat mig för en tid tillbaka hade jag svarat att det är brist på snabbladdare, men nu har det byggts en del från privata aktörer och det är en del privata etableringar på gång, så jag är säker på att det kommer att rätta till sig över tid. Exempelvis finns det bilfirmor som har 150 kW.

Bland planerade etableringar finns Vimmerby Mässhallar AB, som vill bygga tolv laddstolpar på fastigheten Slaktaren 6 och Stockholmsföretaget WM Elprojekt AB som tänkt bygga laddstation och restaurang vid gamla raggarkåken.

undefined
Jocke Johansson, vd för ALV, berättar att parken utökar med ett stort antal laddstationer inför säsongsstarten. "Och det här är bara början".

I Astrid Lindgrens Värld tycker man inte att utbudet är tillräckligt och här utökar man antalet laddplatser från 19 till 41.

– Det ska vara klart i maj och det här är en investering på 1,2-1,3 miljoner. Det är bara början, jag är ganska säker på att det kommer att behövas mer, säger Jocke Johansson, vd.

Här satsar man hellre på fler laddstationer än snabb laddning.

– Rätt eller fel, men vi tror det är rätt. Våra gäster stannar ändå ett antal timmar. Våra laddstationer är inte publika i den mening att man kan komma hit och ladda kvällar och nätter fäller vi ner bommen. Men dagtid kan man förstås ladda hos oss, om man vill betala för parkering och laddning utan att gå in i parken.

På turistbyrån har Piroska Kallay uppfattningen att turisterna som besöker Vimmerby är nöjda med tillgången på laddstationer.

– Det har ändå blivit ett antal fler under de senaste åren, och flera boendeanläggningar och besöksmål ser det som en service och konkurrensfördel. Jag tror också att de som kör elbil är bättre förberedda, för några år sedan kunde de komma in till oss och fråga hur man gör. Det händer inte längre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!