Nytt system för att larma om missförhållanden införs

Kommunen ska införa en visselblåsartjänst för att anställda och andra ska kunna anmäla misstänkta oegentligheter och missförhållanden. Tjänsten ska upphandlas tillsammans med flera andra kommuner.

"Det har funnits andra varianter och möjligheter att larma om brister tidigare. Det som är nytt nu är att de ska hanteras av en oberoende extern aktör", säger Carolina Leijonram.

"Det har funnits andra varianter och möjligheter att larma om brister tidigare. Det som är nytt nu är att de ska hanteras av en oberoende extern aktör", säger Carolina Leijonram.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2022-02-17 06:24
undefined
"Det har funnits andra varianter och möjligheter att larma om brister tidigare. Det som är nytt nu är att de ska hanteras av en oberoende extern aktör", säger Carolina Leijonram.

– Vi gör en upphandling av en extern aktör för att på det sättet få en oberoende bedömning av anmälningar som kommer in och om de sen ska utredas vidare eller vad som ska hända med dem, säger kommundirektören Carolina Leijonram.

I botten ligger ett EU-direktiv som innebär att den svenska lagen som finns sedan tidigare nu skärps. Hittills har den bland varit till för att hindra att den som slår larm utsätts för repressalier. De nya kraven är tydligare för hur rapporteringens ska ske och hur visselblåsarens identitet ska behandlas. 

Den omfattar även fler än bara anställda i en verksamhet. Det kan till exempel rör sig om arbetssökande, egenföretagare, praktikanter eller aktieägare.

Den nya visselblåsarfunktionen gäller inte medborgare i allmänhet.

– Det ska finnas någon form av arbetsrelation mellan den som larmar och den aktuella verksamheten, säger HR-chefen Marie Halldén.

Anmälningar om missförhållanden eller oegentligheter kan, enligt lagtexten som regeringen antog i höstas, ske både skriftligen och muntligen och i fysisk eller digital form. Man måste börja med att larma internt och först när man inte fått gehör kan man gå vidare till media eller offentliggöra sina misstankar och uppgifter på annat sätt.

Hur systemet ska utformas i Vimmerby är inte spikat ännu.

– Vi har tillsatt en arbetsgrupp med personer från HR, ekonomi, juridik och säkerhet som jobbar med frågan. Vi har också ett samarbete med de övriga kommunerna i inköpscentralen för att handla upp tjänsten gemensamt under våren, säger Carolina Leijonram.

undefined
En ny form av visselblåsarfunktion ska införas för att anställda i kommunen och andra som har en arbetsrelation till en verksamhet ska kunna larma om missförhållanden och oegentligheter. "Vi ska anlita en extern aktör genom en upphandling tillsammans med andra kommuner" säger kommundirektör Carolina Leijonram.

Har kommunen haft något liknande larmsystem tidigare?

– Det närmaste är den brevlåda som Micael Glennfalk tog initiativ till att placera utanför entrén till stadshuset under sin tid som kommunalråd. Där hade anställda och medborgare möjlighet att lämna synpunkter, klagomål eller uppgifter om brister av olika slag. Den togs bort för några år sen, för vi nådde inte riktigt dit vi ville med den.

– Även när det inte funnits något organiserat system för att anmäla misstänkta missförhållanden eller problem så har vi ändå fått signaler och ibland också startat utredningar kring olika saker, säger Carolina Leijonram

Senast den 17 juli ska nya visselblåsarfunktionen vara i drift i Vimmerby kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!