De har satsat miljoner efter affären

Carlenskogs Byggvaruhus i Vimmerby har fått ett lyft sedan ägarskiftet för ett och ett halvt år sedan. Flera miljoner har investerats och fler nyheter är på gång.

Delar av personalen på Carlenskogs Byggvarhus i Vimmerby. Fr.v: Urban Andersson, vd, Maria Johansson, Linda Berndstedt och Peter Tunek.

Delar av personalen på Carlenskogs Byggvarhus i Vimmerby. Fr.v: Urban Andersson, vd, Maria Johansson, Linda Berndstedt och Peter Tunek.

Foto: Magnus Strömsten

Vimmerby2019-06-22 08:00

Carlenskogs firar 60 år som företag i Vimmerby nästa år. De senaste 25 åren har byggvaruhuset på Turbingatan funnits. I januari 2018 skedde ett ägarskifte och vd Urban Andersson tycker att det har givit företaget ett lyft.

– Vi köptes upp av Fellessons i Växjö som drivit bygghandel där i många år. Vi jobbade med samma leverantörer som dem innan och har lärt känna folk i deras företag som kollegor under många år. De visade tidigt intresse när Carlenskogs blev till salu och jag kände direkt att det skulle bli en bra lösning att ha dem som ägare, säger Urban Andersson.

Vad har förändrats sedan ägarskiftet?

– I det dagliga arbetet för både oss som jobbar här och våra kunder märks det inte av så mycket. De nya ägarna lägger sig inte i detaljerna i verksamheten utan litar på att vi som har lång erfarenhet av att driva företaget löser den biten. Däremot har de nya ägarna givit oss utrymme att investera i anläggningen. Bland annat har två nya truckar köpts in, nytt magasin har byggts och vi har bytt tak och målat om på flera ställen. Totalt rör det sig om ett par miljoner kronor som har investerats. Vi har även påbörjat en förändring av vår profil. Vi kommer att byta namn från byggvaruhus till bygghandel och byta vår klassiska blå färg till mer falurött och vitt för att få till den där småländska känslan, säger Urban Andersson.

Hur ligger ni till ekonomiskt?

– Vi har ökat omsättningen något det senaste året och det är bra jämfört med marknaden sett till hela landet som har börjat stagnera.

Inom vilka segment säljer ni bäst?

– Det varierar lite från år till år. Ibland ska många byta tak eller fönster. I år tror jag att många väljer att måla om i och med att den varma sommaren ifjol satte stopp för det. Sedan är det många som bygger om sina kök, säger Urban Andersson.

Känner ni av konkurrens från näthandel?

– Det går inte att bortse ifrån att folk beställer grejer på nätet och det är något som vi måste hantera. Vi känner dock inte att vi tappat så mycket kunder, många väljer fortfarande att komma in då de vill se på grejerna de vill köpa, säger Urban Andersson.

Hur ser sommaren ut för er del?

– Vi har 19 ordinarie anställda och halva styrkan går på semester nu så vi har tagit in en del extrapersonal. Vi måste ändå hålla servicen uppe på sommaren då folk är lediga och kan ge sig på olika byggprojekt, säger Urban Andersson.

Carlenskogs kommer inom kort byta namn från byggvaruhus till bygghandel och göra om sin grafiska profil.
Carlenskogs kommer inom kort byta namn från byggvaruhus till bygghandel och göra om sin grafiska profil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!