â Vi har önskat att barnen ska fĂ„ gĂ„ kvar för vi trivs sĂ„ bra med den förskolan, men skulle det bli det en flytt fĂ„r vi ta det dĂ„, sĂ€ger My Kratz.
FörÀldrarna till barn pÄ förskolan Skogsbacken har fÄtt information om att de tvÄ avdelningarna i paviljongen kommer att försvinna nÀsta Är nÀr den ny förskolan i Nybble öppnar till hösten.
PÄ Lilla Lunden försvinner fyra avdelningar av samma anledning.
â Totalt Ă€r det sex avdelningar som ska flytta. Det Ă€r paviljongen Lilla Lunden med fyra avdelningar dĂ€r alla kommer att flytta. Lilla Lunden har varit en tillfĂ€llig lösning tills ny förskola Ă€r pĂ„ plats, sĂ„ för dem Ă€r det ganska naturligt, skriver Eva Johansson, verksamhetschef för kommunens förskolor, i ett mejl till Vimmerby Tidning.
NÀr det gÀller Skogsbackens förskola Àr situationen lite annorlunda. DÀr ska tvÄ avdelningar i paviljongen avvecklas, medan de tre avdelningarna i den ordnare förskolan blir kvar.
â Det finns vĂ„rdnadshavare som inte önskar byta förskola, inte sĂ„ mĂ„nga frĂ„n Lilla Lunden men dĂ€remot Skogsbacken, vilket Ă€r naturligt eftersom den förskolan ska vara kvar, skriver Eva Johansson.
Men det finns inte plats för alla som vill vara kvar pÄ Skogsbacken.
Hur löser ni den situationen, kan det bli nÄgon form av tvÄngsförflyttning?
â DĂ€r tittar vi just nu pĂ„ hur vi juridiskt kan göra för att lösa situationen. Jag tror nog de flesta förstĂ„r att inte alla kan vara placerade dĂ€r pĂ„ de tre avdelningarna som Ă€r kvar. Det Ă€r inte rimligt varken ur ett barnperspektiv eller medarbetarperspektiv. I övrigt kan jag inte svara mer i dagslĂ€get, vi tittar som sagt pĂ„ vilka möjligheter som finns och vilket som blir bĂ€st ur ett barnperspektiv, svarar Eva Johansson.
Hur mÄnga Àr berörda av det?
â PĂ„ Skogsbacken Ă€r det 12-16 barn, beroende pĂ„ vilka lösningar vi kan göra.
My Kratz betonar att hon tycker att det Àr bra att kommunen bygger en ny förskola.
â Jag kan ju bara tala för mig sjĂ€lv, men det behovet har funnits lĂ€nge, sen blir det ju en oro nu nĂ€r paviljongerna försvinner och man inte vet vilka barn som fĂ„r vara kvar och vilka som mĂ„ste flytta. Vi ska fĂ„ veta hur det blir efter Ă„rsskiftet. Jag utgĂ„r ifrĂ„n att de barn som ska flytta fĂ„r med sig pedagoger som de kĂ€nner, sĂ„ att inte allt blir nytt, sĂ€ger hon.