Lokalt byggda bÄten trÀngs bland lyxyachter

Monaco. FÄ platser vÀcker sÄ mÄnga associationer till lyx och flÀrd som det pyttelilla landet vid Medelhavet. Bland de dyra lyxyachterna trÀngs en svensk miljöbÄt.

 I hamnen i Monaco Àr eElex 8000 en lilleputt bredvid mÄngmiljonyachterna. Men den svenska elbÄten Àr i centrum för stort intresse under Monaco Yacht Show.

I hamnen i Monaco Àr eElex 8000 en lilleputt bredvid mÄngmiljonyachterna. Men den svenska elbÄten Àr i centrum för stort intresse under Monaco Yacht Show.

Foto: Johan Grape

Vimmerby kommun2019-09-30 06:00

Och det stÀmmer ju. HÀr samlas under fyra dagar de allra rikaste för att se och synas, sippa champagne och umgÄs med likasinnade. Det Àr Monaco Yacht Show, med de största lyxyachter som vÀrlden kan uppbringa. Och mitt bland superyachterna: en Ätta meter lÄng svensk bÄt, X Shore eElex, som vÀcker viss uppstÄndelse.

Miljöengagemang kan vĂ€l nĂ€rmast utnĂ€mnas till en svensk paradgren numera. Även inom det marina omrĂ„det finns företag som utmĂ€rker sig, Ă€ven globalt, för sitt fokus pĂ„ att förbĂ€ttra miljön för oss alla.

NÀr vi stÀller oss i kö för att prata med eElex upphovsman Konrad Bergström fÄr vi vÀnta tills han pratat fÀrdigt med en vÀrldskÀnd skidÄkare och influencer. Det tidigare freeskiproffset Jon Olsson har just varit ute pÄ provtur med den uppmÀrksammade bÄten. Han Àr imponerad.

–  Jon tappade faktiskt kepsen, sĂ€ger Konrad Bergström.

Vad Àr det dÄ för bÄt som vÀcker ett sÄdant intresse?

X Shore heter företaget som skapat en högteknologisk eldriven bÄt. Konrad Bergström Àr grundare och vd.

HÀr finns mÄnga kopplingar till Sverige. Linköpingsföretaget Devex Mekatronik har varit involverade som teknikkonsulter och bÄten sÀtts ihop i Storebro. I projektet finns det just nu cirka tio anstÀllda och med konsulter inrÀknade blir det ungefÀr 25 personer totalt.

– Vi har en stark anknytning till Linköping, berĂ€ttar Konrad, sĂ„ det finns anledning att vi valt Devex som teknikkonsulter för vissa delar av bĂ„ten.

Samarbetspartner Àr i övrigt Rolls-Royce för hydrodynamik och Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg för ett specialuppdrag kring drivlinan.

–  Vi Ă€r pĂ„ prototypstadiet och har börjat ta ordrar. I mars 2020 ska produktionen starta.

Naturen Àr pÄ flera sÀtt inspirationskÀlla i designen. BÄten Àr dovt grön för att inte stÄ ut och störa för mycket. Och med 100 % elektrisk drivning Àr den tystgÄende.

Vi vill att den ska vara en skugga i naturen, sÀger Konrad. DÀrför har den fÄtt fÀrger som ska smÀlta in.

BĂ„ten heter eElex och namnet Ă€r kopplat till en sydamerikansk elektrisk Ă„l, som fĂ„tt stĂ„ som förebild och inspiration. Ålen kan skapa en elstöt pĂ„ 800 volt. I fören pĂ„ bĂ„ten finns det ocksĂ„ ett ornament förestĂ€llande ett Ă„lhuvud, ritat av vĂ€nnen och tatueringsartisten William Pacheco. Det har sedan gjutits i brons av en annan kompis, Johan Ferner Ström.

– Det Ă€r lite som ornamenten som satt i fören pĂ„ vikingaskepp, ett sĂ€tt att ge bĂ„ten en personlighet, sĂ€ger Konrad Bergström. NĂ€r saltvatten stĂ€nker pĂ„ bronset blir det sĂ„ smĂ„ningom grönt och det blir inte tvĂ„ bĂ„tar som blir lika varandra.

Mycket naturmaterial har ocksÄ anvÀnts. Relingen Àr klÀdd med en tjock skiva kork, och Àr mjuk och varm att sitta pÄ. Samma sak med durken. Det vÀrmer Àven nÀr det blir blött och det Àr inte halt att gÄ pÄ. Stolarna Àr gjorda i formpressad björkplywood klÀdd med skinn. De Àr flyttbara i ett modulsystem.

Förarmiljön har mÄnga kopplingar till bilindustrin. Ett runt gasreglage klÀtt med kork, en skinnklÀdd ratt med ett flertal funktioner och en 24-tums pekskÀrm för navigation.

För att beskriva personen Konrad Bergström kÀnns orden visionÀr entreprenör helt rÀtt.

Min vision Àr att vi ska leverera tiotusen bÄtar över hela vÀrlden inom en snar framtid, sÀger Konrad. Om jag jÀmför med Zound Industries levererade vi tjugo miljoner produkter pÄ tio Är.

Han pratar om tiden nÀr han som grundare av det bolaget arbetade fram hörlurarna Urbanears. Under tiden med Zound Industries skapade han ocksÄ en förnyelse av det legendariska varumÀrket Marshall.

– Nu vill vi bli ”biltillverkarna” inom det marina segmentet. Och med en större efterfrĂ„gan gĂ„r det att sĂ€nka priset. 

Konrad Bergströms vision Àr att modellen eElex 8000 i framtiden ska kosta en miljon kronor, nu betingar den ett pris pÄ tre miljoner. Trots det höga priset sÀger han att företaget vill skapa en produkt för "vanligt folk".

– Vi Ă€r hĂ€r för att förĂ€ndra. Under mĂ„nga Ă„r har vattnet anvĂ€nts som soptipp, det Ă€r helt galet. Och nĂ€r det till och med finns mikroplaster i köttet i fisk, dĂ„ mĂ„ste nĂ„got göras.

Han pekar pĂ„ en stor och motorstark racingbĂ„t, som just drar igĂ„ng med ett dĂ€mpat gurglande. 

– Nu pĂ„gĂ„r ju den elektriska revolutionen, dĂ€r bilindustrin gĂ„r före. Men i bĂ„tar Ă€r det fortfarande mycket ljud och avgaser. UtslĂ€ppen frĂ„n en 70-hĂ€stars motor Ă€r motsvarande som frĂ„n en lĂ„ngtradare med slĂ€p.

– Vi vĂ€nder oss i stĂ€llet till en mĂ„lgrupp som vill fĂ€rdas pĂ„ vatten med nĂ„got som drar lite energi, har en design som kan anpassas och som Ă€r sĂ€ker. Det Ă€r bilindustrins material och teknologi som vi översĂ€tter till en marin miljö. IdĂ©n Ă€r att smĂ„ saker ska göra stor skillnad.

Han berÀttar engagerat om en bÄttur med eElex i den svenska skÀrgÄrden, dÀr en Àlg kom ned till vattnet utan att bli rÀdd för bÄten som kom glidande, helt tyst.

Den öppna bÄtmodell som sÀljs nu rÀknar han med har sin marknad i varma lÀnder, runt Medelhavet, i USA och i Asien. PÄ skissbordet finns nu en modell med kabin för den nordiska marknaden, eEltrek 8000.

I vÄras fick Konrad Bergström ta emot en utmÀrkelse för X Shore av den miljöintresserade prins Albert av Monaco. Det gÀllde priset för miljö och innovation frÄn Union Internationale Motonautique (IUM).

En kvÀll under den hÀr bÄtshowen var det stor gala i Monaco, med prins Albert som vÀrd.

– DĂ„ ska jag ha Greta Thunberg-frisyr och bĂ€ra min medalj till fracken, berĂ€ttar Konrad stolt.

Han fÄr frÄgan om vilka förebilder han har:

– Först Albert Einstein för sin genialitet inom fysik och matematik.

– DĂ€rnĂ€st Salvador Dali för sitt inspirerande konstnĂ€rsskap.

– Den tredje Ă€r Nalle Puh, för sitt sunda förnuft. Det Ă€r en riktig hjĂ€lte, sĂ€ger Konrad.

Strax Àr vÄr tid med honom ute, han har nya möten bokade varje halvtimme. Redan gungar bÄten nÀr nÀsta kundbesök som vill ta en provtur kliver ombord.

FAKTA EELEX 8000

LĂ€ngd: 8,0 meter. Vikt: 2 200 kg. Djup: 0,8 meter. Bredd: 2,6 meter. Batterikapacitet: 120 kWh. Maximal effekt: 220 kW. Laddning: 8 timmar pĂ„ 360 V, 12 timmar pĂ„ 220 V. Toppfart: 40 knop Marschfart: i 25 knop rĂ€cker laddningen 2,5 timmar. Maximal rĂ€ckvidd: 100 nautiska mil i lĂ€gre fart. Styrpulpeten har en 24-tums pekskĂ€rm för kontrollfunktioner. 

Den mindre modellen eElex 6500 Ă€r 6,5 meter lĂ„ng och vĂ€ger 1 800 kg.  

BÄten kan ta Ätta till tolv passagerare, moduler för inredning gör att den kan utrustas olika.

Konrad Bergström Àr svensk entreprenör och visionÀr, en av personerna bakom exempelvis hörlurarna Urbanears.
Konrad Bergström Àr svensk entreprenör och visionÀr, en av personerna bakom exempelvis hörlurarna Urbanears.
FÖRETAGEN I PROJEKTET

Devex Mekatronik AB, med ett team i Linköping/Uppsala, Àr en av X Shores leverantörer av mekanik, elektronik och mjukvara.

Storebro Boats AB i Vimmerby med ett team som stÄr för montering av bÄtar ihop med operationsteam frÄn X Shore och underleverantörer i Vimmerby, sÄsom R-Produktion AB och Vimmerby PlÄt & Mekaniska AB.

MyrsÀter Group AB i Hultsfred, utveckling av möbler tillsammans med X Shore.

Better Bunch med Stefan Wessels i Stockholm som ansvarig utvecklare av operativsystemet X Shore OS.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!