Kulturföreningar samverkar för marknadsföring

En marknadsföringsfilm för kultur i kommunen håller på att produceras. Som initiativtagare bakom står flera kulturföreningar som gått samman.

"I våras hade vi en träff. Då fick vi lite utbildning i social media och pratade om hur vi kan stöta varandra." berättar Jacob Käll.

"I våras hade vi en träff. Då fick vi lite utbildning i social media och pratade om hur vi kan stöta varandra." berättar Jacob Käll.

Foto: Sofie Olsson/arkiv

Vimmerby kommun2019-11-09 22:00

– Vi har tagit ett initiativ från Riksteatern att samla diverse andra föreningar som sysslar med kultur. Vi har fått ihop Komedianterna, Vimmerby konstförening, Sevedebygdens musikförening och Astrid Lindgrens Näs. Vi har ambitioner om att få ihop fler, berättar Jacob Käll, Riksteatern Vimmerby. 

Genom en ansökan till Astrid Lindgrens Hembygd har initiativet fått 40 000 kronor till att arbeta med marknadsföring. 

– Vi har anlitat Mediapartner för att lära oss om att marknadsföra oss bättre på bland annat sociala medier, säger Jacob Käll. 

Som ytterligare en del i projektet så har Matz Eklund, Filmdirekt, fått i uppdrag att skapa film som ska synas på sociala medier och hemsidor som en del av marknadsföringen. 

– Det är en kort film på  några minuter som ska vara profilerande för Vimmerbys kultur, berättar Matz Eklund.

– Vi hoppas att om allt går i lås, så hoppas vi kunna visa den någonstans under Kulturnatta, säger Jacob Käll. 

Vad är fördelen med att samla flera kulturföreningar?

– Dels tror jag vi kan stöta varandra och lära varandra. Vi alla behöver marknadsföra oss bättre. Gör vi det tillsammans tror jag att Vimmerbyborna kan se att det finns mycket att göra inom kultur. Det är ett sätt att visa vad som pågår i Vimmerby. 

– Vi har en tanke att försöka samla alla arrangörsföreningar, minst en gång per år för att se hur vi kan jobba tillsammans och stärka varandra, säger Jacob Käll.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!