Vi bedriver ingen propaganda

Den kampanj som kritiserats av kampanjorganisationen Köttfri måndag är en skoluppgift, ingenting annat, menar debattörerna.

Den kampanj som kritiserats av kampanjorganisationen Köttfri måndag är en skoluppgift, ingenting annat, menar debattörerna.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Debatt2018-09-21 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Jonas Paulssons debattartikel i ”Ljug inte för skolbarnen!” i Vimmerby Tidning/KP den 17/9:

Jonas Paulsson från Köttfri måndag har i debattartiklar och i Sveriges Radio försökt få det att framstå som att Jordbruksverket och LRF bedriver en köttkampanj där vi undanhåller sanningen för skolelever om köttkonsumtionens ekologiska avtryck. Det stämmer inte!

Det han reagerat på är Jordbruksverkets och LRF:s skolmaterial MatRätt. Materialet bygger på Jordbruksverkets rapport Hållbar produktion och konsumtion av mat. Syftet är att hjälpa lärare som ska undervisa i frågor om hållbarhet eftersom frågor som rör hållbar livsmedelsproduktion är svåra och komplexa, också för den mest påläste.

Till skillnad från vad Jonas Paulsson påstår är vi i materialet tydliga med vilka ekologiska avtryck djurhållningen bidrar till. Det gäller såväl de utsläpp av växthusgaser som genereras av djur, som riskerna med ammoniak från urin, näringsläckage från gödsel, vattenåtgång etc. Men vi lyfter även, med lika stor rätt, fram de positiva värden som lantbruk, med eller utan djur, bidrar till – värden som även kan vara miljömässiga. Djuren ingår i kretsloppet på lantbruken, de sköter våra naturbetesmarker och gynnar den biologiska mångfalden. Djurens plats i kretsloppet är tydlig inte minst i den ekologiska produktionen, som till betydande del är beroende av stallgödsel.

Vi har i materialet tagit avstamp från flera olika hållbarhetsmål. Dessa krockar ibland med varandra, vilket vi upplyser om. Det hade varit oseriöst av oss att inte belysa frågorna ur ett brett och sakligt perspektiv, Jordbruksverket bedriver inte ensidig propaganda.

Materialet består av 12 digitala lektioner för årskurs 6-9 samt underlag för gymnasiearbeten. Den lektion Jonas Paulsson refererar till handlar om mervärden med den svenska djurproduktionen om man jämför med hur det ser ut i många andra länder. I materialet ska eleverna skapa en kampanj som skildrar hur köttproduktionen kan bedrivas på ett bättre sätt för att minska användningen av antibiotika. Kampanjen Jonas nämner är således en skoluppgift, inget annat.

Materialet är byggt på fakta och tänkt att skapa diskussioner i klassrummet. Flera lärare säger att materialet fungerar bra i det syftet.

Vi vill hantera frågan om en hållbar framtida livsmedelsproduktion och konsumtion på ett opartiskt och seriöst sätt. Frågan är för viktig och för komplex för att kunna hanteras annorlunda.

Djurens plats i kretsloppet är tydlig inte minst i den ekologiska produktionen, menar Jordbruksverket.
Djurens plats i kretsloppet är tydlig inte minst i den ekologiska produktionen, menar Jordbruksverket.