"Spelarna skulle kunna synas mer"

Västerviks Ishockeyklubb får fortsatt 250 000 kronor i marknadsföringsbidrag från kommunen. Men samtidigt hoppas politikerna på att typen av marknadsföringsinsatser ska kunna utvecklas till att gälla mer än klistermärken och reklamskyltar.

180404 Vsterviks Andreas Frisk under matchen i Kvalserien till Hockeyallsvenskan mellan Troja Ljungby och Vstervik den 4 april 2018 i Ljungby.
Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRN / COP 170

180404 Vsterviks Andreas Frisk under matchen i Kvalserien till Hockeyallsvenskan mellan Troja Ljungby och Vstervik den 4 april 2018 i Ljungby. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRN / COP 170

Foto: SUVAD MRKONJIC

Västervik2018-06-21 20:44

Liksom tidigare år har VIK ansökt om bidrag inför den kommande säsongen. Som argument för att få bidraget anges att a-lagets spel i Hockeyallsvenskan ger kommunen goodwill och positiv uppmärksamhet.

Kommunstyrelsen köper argumentet och beviljar, liksom förra året, bidrag med 250 000 kronor med finansiering ur utvecklingsanslaget. Samtliga utom Vänsterpartiets Mariann Gustafsson ställde sig bakom beslutet.

Med beslutet följer villkoret att deltagande i Hockeyallsvenskan sker under lagnamnet Västerviks Ishockeyklubb – Hockey.

Politikerna har dock resonerat att mer skulle kunna göras för att låta kommunen dra nytta av det positiva varumärke som man anser att hockeylaget utgör.

– Spelarna i sig är kända och starka varumärken och skulle kanske kunna synas mer på olika aktiviteter och på skolor exempelvis, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Harald Hjalmarsson (M).

Kommunstyrelsen har nu gett sin egen förvaltning i uppdrag att genomföra en värdering av marknadsföringen samt att se över en värdeskapande utveckling av marknadsföringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!