Flera bilstödshandläggare har slutat

Problemen med bilstödet beror enligt källor inte bara på ny lagstiftning. Enheten i Västervik har under de senaste åren haft problem med konflikter och hög personalomsättning.

De senaste åren har antalet fattade beslut på bilstödsenheten i Västervik minskat. En förklaring har varit ny lagstiftning som gjort handsläggningen krångligare, men källor talar även om hög personalomsättning och konflikter på bilstödsenheten.

De senaste åren har antalet fattade beslut på bilstödsenheten i Västervik minskat. En förklaring har varit ny lagstiftning som gjort handsläggningen krångligare, men källor talar även om hög personalomsättning och konflikter på bilstödsenheten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2018-06-28 20:01

De senaste veckorna har vi skrivit om hur antalet beslut sjönk kraftigt under 2017 på Försäkringskassans bilstödsenhet. Kritik har riktats mot att brukare får vänta allt längre på beslut om bilstöd.

Den förklaring som hittills förts fram är att handläggningen blivit mer komplex med den nya lag som infördes 1 januari 2017.

Källor till tidningen säger att det inte är hela sanningen. Enheten har under den här tiden drabbats av att ett stort antal handläggare slutat, och att det funnits problem med interna konflikter på avdelningen.

Enheten har ett 30-tal anställda, med ett 20-tal handläggare. Handläggarna är de som har direktkontakterna med de sökande, och som bereder ärendena. Under ett och ett halvt år har elva handläggare lämnat enheten. Skälen varierar, enligt en redovisning som Försäkringskassan gjort för oss: Från de som bytt till andra arbetsuppgifter inom Försäkringskassan, till en pensionsavgång och till några som slutat av personliga skäl. I ett fall är det en tjänstledighet där handläggaren är på väg tillbaka till jobbet.

Vad betyder det för verksamheten om handläggare slutar?

– Det har funnits perioder tidigare då vi haft många som slutat, men inte på det här sättet. Som ny tar det tid att komma in i uppgifterna, säger en källa, som uppger att enheten tappat erfarna och självgående handläggare i ett läge då den nya lagstiftningen gjort handläggningen mer komplex.

Enligt våra uppgiftslämnare började problemen innan den nya lagen trädde i kraft. Hösten 2016 framfördes kritik mot ledarskapet på enheten.

– Det hade börjat växa fram ett "vi och dem" mellan olika grupper på enheten, säger en person.

Kritik riktades även mot att en chef inte var tillräckligt synlig i verksamheten.

Försäkringskassan vill inte kommentera eventuella konflikter på enheten i detalj. Områdeschefen Birgitta Örnberg hänvisar i ett mejl till de anställdas personliga integritet:

"Rent allmänt kan vi dock säga att vi har haft ett antal problem i samband med införandet av en ny försäkring som utredningsmässigt är krävande", skriver hon i svaret.

Hon berättar att man kopplat in företagshälsovård för att genomföra utredningar och stärkande insatser på enheten.

"Vi arbetar också på bred front med åtgärder som innefattar både förenklingar och kompetensförstärkning."

Kan personalomsättningen ha bidragit till att antalet fattade beslut om bilstöd sjönk kraftigt under 2017?

"Personalomsättningen påverkar produktiviteten i en verksamhet kortsiktigt, men vi ser inte detta som någon avgörande förklaring till att vi fattat färre beslut än tidigare år", svarar Birgitta Örnberg.

Hon lägger till att man rekryterat och fått in nya medarbetare, och att fler är på väg in i verksamheten.

"Vi har också flyttar vissa arbetsmoment till en annan enhet, och därigenom stärkt upp vår handläggningskapacitet", avslutar hon.

Detta har hänt

I Västervik finns den riksenhet i Försäkringskassan som beslutar om stöd för att handikappanpassa bilar. Den 14 maj berättade vi att antalet beviljade ansökningar sjönk kraftigt under 2017, och att det fanns en kritik från handikapporganisationer mot effekterna av nya bestämmelser.

Försäkringskassan förklarade att handläggningen blivit mer komplex, med fler moment och flera parter involverade i besluten. Man uppgav att man arbetade för att förenkla och snabba upp rutiner.

Den 18 maj intervjuade vi en företagare som arbetar med anpassning av fordon. Andreas Gunnerius berättade hur omsättningen sjunkit i familjens företag, och hur han såg hur andra aktörer i branschen dragit ner. Han berättade också om hur deras kunder var frustrerade över väntetider på runt ett år innan man visste om man fick ekonomisk hjälp med att anpassa en bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!