De stärker barnens språkutveckling

Västerviks kommun ligger bra till när det gäller arbete med modersmål i förskolan, enligt förskolans modersmålsbarometer. På Solkullens förskola arbetar man aktivt med språk på flera nivåer.

Förskolan lånar böcker på flera olika språk.

Förskolan lånar böcker på flera olika språk.

Foto: Kristina Westring

Gamleby2018-05-22 07:00

Solveig Smedberg, förskollärare på Solkullens förskola i Gamleby, arbetar på en av de två avdelningarna med femåringar. I gruppen går 13 barn och av dem är det för närvarande fem stycken som har ett annat språk än svenska som modersmål.

– Barnen talar arabiska, somaliska och tigrinska. En gång i veckan kommer modersmålslärare till oss och är med i verksamheten.

I förskolan handlar det om två saker: Dels att hjälpa och stötta barnen i att förstå svenska och dels att stärka dem i sitt hemspråk.

– Modersmålslärarna sitter med på samlingarna och berättar lite tyst för barnen vad vi säger. Barnen kan slappna av på ett annat sätt när de får lyssna till ett språk de känner igen. Det är en trygghet.

Sagostunden är en viktig del i förskolans verksamhet och barnens språkutveckling.

– Från biblioteket lånar vi hem sagor på barnens språk. Hemspråkslärarna läser böckerna för barnen och vi försöker ha samma böcker på svenska. Då är det lättare att hänga med på sagostunden.

För att stärka svenskan arbetar man på flera olika sätt.

– Vi visar bilder samtidigt som vi säger orden. Det finns bilder för tvätta händerna, äta, gå ut. När barnen gör något, till exempel klär på sig, förstärker vi handlingen genom att benämna vad de gör.

Andra språkstärkare är olika spel. Memory är mycket populärt, enligt Solveig Smedberg.

– Bilderna läggs ju upp flera gånger och det blir upprepningar. Perfekt för att lära in nya ord.

I Västerviks kommun är det cirka 1600 barn som går i förskola och runt 100 av dessa har så kallat modersmålsstöd. I förskolan är det stöd i modersmålet som är i fokus och det är personalen som söker stödet från kommunen. Det är när ett barn börjar skolan som det kallas modersmålsundervisning och då är det föräldrarna som står för ansökan. Det är runt 25 modersmålslärare i kommunen.

– Forskningen visar att hemspråket behövs för att utveckla ett nytt språk. Det är ett grundspråk att luta sig mot. Det är även en känslomässig trygghet, säger Ann Nilsson, verksamhetschef för modersmålslärarna.

Förskolans modersmålsbarometer är en undersökning som är framtagen av utbildningsföretaget ILT Inläsningstjänst. Västerviks kommun ligger över rikssnittet och hamnar på plats 49 av de 204 kommuner som deltog.

”Lärarna i hemspråk är verkligen jätteduktiga”, säger Solveig Smedberg, förskollärare på Solkullen i Gamleby.
”Lärarna i hemspråk är verkligen jätteduktiga”, säger Solveig Smedberg, förskollärare på Solkullen i Gamleby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!