Entusiastisk förening ger bilvagnen nytt liv

Just nu pågår återställandet av en bilvagn som trafikerades på Stångådalsbanan. Det är Stångådalsbanans vänner som utför arbetet.

Per-Olov Brännlund, Magnus Svensson och Bo Norman är alla aktiva i att återställa vagnen.

Per-Olov Brännlund, Magnus Svensson och Bo Norman är alla aktiva i att återställa vagnen.

Foto: Max Elofsson

Renovering2019-09-30 20:00

Sedan 1991 har den ideella föreningen Stångådalsbanans vänner gjort ett kulturbevarande arbete av det mesta som har med järnvägen att göra. De håller till i Kisa och har under de senaste åren gjort flera renoveringar och upprustningar av både lokstallet i Kisa och andra kulturminnen längs Stångådalsbanan. 

– Vi vill bevara det här kulturminnet och det är väldigt roligt att få hålla på med det, säger Per-Olov Brännlund, sekreterare inom Stångådalsbanans vänner.

Just nu jobbar föreningen med att renovera och återställa en gammal bilvagn med en gedigen historia. Den var i trafik på Stångådalsbanan från 1924 och fram till 1939 och körde sträckorna mellan Linköping och Hultsfred, men även mellan Åtvidaberg och Bjärka Säby. Bilvagnen var planerad att skrotas därefter men räddades genom att den såldes till en gård i Växjö-trakten. 

1988 togs den över av Järnvägsmuseet i Gävle och efter det gjorde Motala verkstad en renovering av vagnen. Nu har Stångådalsbanans vänner tagit över vagnen och gör en ny renovering där de har som målsättning att återställa den till dess originalskick. 

– Det kommer att ta sin tid. Det kan ta ett år, och det kan gå snabbare än så. Vi har inget exakt mål om när den ska vara klar, säger föreningens ordförande Magnus Svensson. 

Arbetet med att återställa bilvagnen består för närvarande av att lägga nytt golv, nytt tak, sätta in inredningen med mera. De har fått ett stipendium på 30 000 kronor från Konung Gustaf VI Adolfs fond för svensk kultur och det är i huvudsak de pengarna som har för att utföra sitt arbete. Än så länge är det oklart om när återställningen är helt klar och även om vad som kommer att hända med vagnen då. 

– Det är möjligt att den blir tillgänglig för allmän beskådning, men vi vet inte säkert ännu. Vi tror att det finns många motorintresserade som skulle vara intresserade av att se den, säger Per-Olov Brännlund.


Nyligen har föreningen utfört ett annat arbete i Stångådalsbanans tjänst för att bevara dess minne. I orten Verveln söder om Kisa stannade tågen på Stångådalsbanan fram till 2003 och sedan dess används inte ortens hållplatskur. Stångådalsbanans vänner har gjort en renovering av den kuren och bytt ut fönstren, målat om och lagt ett nytt tak. 

– Även om tågen inte stannar där i dag så tyckte vi att vi kunde göra en insats där, säger Magnus Svensson.

Vagnen var i trafik under 15 år på 20- och 30-talet. Den gick mellan Åtvidaberg och Bjärka Säby, och även mellan Linköping och Hultsfred.
Vagnen var i trafik under 15 år på 20- och 30-talet. Den gick mellan Åtvidaberg och Bjärka Säby, och även mellan Linköping och Hultsfred.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!