Hans känga – mot Hjalmarsson

Om Harald Hjalmarsson vill påverka infrastruktursatsningarna i Kalmar län så är möjligheterna större som regionpolitiker än som riksdagspolitiker. Den hälsningen kommer från partikamraten Jörgen Andersson (M).

Det var då. Moderaterna Jörgen Andersson och Harald Hjalmarsson vid en gemensam presskonferens 2014. Nu konkurrerar de om en plats i riksdagen.

Det var då. Moderaterna Jörgen Andersson och Harald Hjalmarsson vid en gemensam presskonferens 2014. Nu konkurrerar de om en plats i riksdagen.

Foto: Karin Hertz/Arkiv

Överum2018-09-05 05:00

Det ska sägas från start: Harald Hjalmarsson och Jörgen Andersson är rivaler om den riksdagsplats som Jörgen Andersson haft i åtta år. Under telefonintervjun hörs trafikljud. Jörgen Andersson är ute och delar ut foldrar i sin personvalskampanj. Med 2 000 kryss hoppas han få sitta kvar.

Han vänder sig mot bilden som gavs i intervjun med Harald Hjalmarsson (M) och Tomas Kronståhl (S), apropå att de vill byta kommunpolitiken mot riksdagspolitik. Hjalmarsson beskrev där hur han såg hur många, för Kalmar län viktiga, frågor avgjordes på riksnivå.

– Om det är infrastrukturen han syftar på så har han haft bättre möjligheter att påverka den via sina uppdrag i Regionförbundet än som riksdagsman. Han försöker skylla över sina egna tillkortakommanden på andra, eftersom han är den som haft mest i inflytande på trafikinfrastrukturen i länet., säger Jörgen Andersson.

Han beskriver hur infrastrukturplanerna förhandlas fram mellan Trafikverket och regionerna. Till riksdagen kommer ett färdigförhandlat paket som majoritetspartierna som regel ställer sig bakom. Möjligheterna för en enskild riksdagsman att påverka enskilda projekt är obefintliga.

Jörgen Andersson är kritisk till hur regionförbundet i Kalmar län, där Hjalmarsson i flera år ingått i den politiska ledningen, skött förhandlingarna.

– Störst framgång har man om man kan samarbeta med andra län. Man måste inse att man inte kan få allt.

Han tror att det borde vara lättare att driva frågor som rör väg 40 och E22, eftersom det är stråk som är intressanta även för grannlänen.

– Att lyfta in Tjustbanan i den nationella planen är väldigt svårt.

Harald Hjalmarsson har inte oväntat en annan bild från sitt arbete i kommunen och regionförbundet.

– På senare år tycker jag verkligen att länets kommuner, landstinget och regionförbundet lyckats kroka arm i arm när det gäller infrastrukturfrågorna. Då står det desto klarare på vilken nivå som motståndet finns: Den statliga.

Kunde länet ha varit smartare i sitt lobbyarbete?

– Det är möjligt, men då tror jag att en sak som kan bli bättre är samspelet mellan regionen och länets riksdagsmän. Så är det oavsett om det blir jag eller någon annan som kommer att sitta i riksdagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!