Nu kommer den förrädiska halkan

Första halkan kommer ofta som en överraskning då den är mycket svår att upptäcka.

Första halkan kan vara mycket förrädisk.

Första halkan kan vara mycket förrädisk.

Foto: Mostphotos

Trafik2018-10-20 19:00

Just nu är det varmt ute och det kan vara svårt att tro att den första halkan står för dörren. Men snart den här, den förrädiska svarta halkan som man inte ser.

Om temperaturen är nära nollan, var då särskilt uppmärksam vid vägavsnitt där temperaturen kan vara lägre än i omgivningen, till exempel broar och viadukter, skogsområden och där vägen skär genom berg.

Ninos Chankon är riskutbildare vid Trafikcenter i Norrköping och han brinner för att göra trafiken säkrare. Han vill nu varna för den första halkan som snart kommer.

– "Oj, jag visste inte att det var halt", säger många. Men känner du inte till att det brukar vara halt så här dags på året? Vi måste börja inse hur allvarligt det här är, säger Ninos Chanko.

I sitt arbete träffar han många ungdomar som håller på att ta körkort. De har ofta fått "lära" sig hemifrån hur man ska agera i trafiken.

– Ungdomar frågar mig: "Ninos, om jag får en sladd så ska jag väl gasa? Det har jag fått höra av min pappa."

Han berättar vidare att moderna bilar har sofistikerade säkerhetssystem med bland annat ABS och antisladd.

– Vad gör de systemen när du får sladd? Går de in och gasar eller går de in och bromsar?

Ninos Chanko säger att de nya säkerhetssystemen skapar en falsk säkerhetskänsla.

– Det gör att många kör med "armbågarna utåt" och blir lite mer våghalsiga i sina bedömningar. Trafiksäkerhet är något som vi skapar tillsammans. Alla måste dra sitt strå till stacken.

Ninos Chanko har några konkreta tips till alla bilister nu när halkan kan vara på väg.

– Håll avstånd. När det är halt behöver vi mer avstånd. Det är inte så enkelt att få stopp på en bil när det är halt.

– Det är även viktigt att hålla blicken långt fram för att få information tidigt, säger Ninos Chanko.

Är man osäker på hur pass halt det är ute vägarna finns det bara en sak att göra.

– Då måste man öka säkerhetsmarginalerna ännu mer. Anpassa hastigheten till väglaget. Står det 50 eller 70 på vägskylten så innebär det inte att du måste köra så fort.

Om din bil är utrustad med antispinn- och antisladdsystem så är det bra. Men om man kör för fort så hjälper de alla gånger.

– För att dessa system ska kunna hjälpa oss krävs att det finns friktion mellan däck och vägbana. Men kommer du upp i höga farter och tappar fästet så slår du ut dessa säkerhetssystem, säger Ninos Chanko.

På Trafikcenter i Norrköping får man känna hur det är att köra i halka.
På Trafikcenter i Norrköping får man känna hur det är att köra i halka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!