Högtryck hos LMV – producerar mer Ă€n pĂ„ mĂ„nga Ă„r

OsÀkerheten till följd av covid-19 har fÄtt LMV:s kunder att flytta hem tillverkning frÄn utlandet till Sverige. Det gör att företaget vuxit med mer personal och producerar mer Àn pÄ mÄnga Är.

Christin Jansson Àr vd pÄ Lönneberga Mekaniska Verkstad, ett tjÀnsteföretag som gör allt enligt ritning till kund, frÀmst trucktillverkarna. Bakom henne svetsas detaljer samman till ett chassi till Storebroföretaget Semax Material Handling AB.

Christin Jansson Àr vd pÄ Lönneberga Mekaniska Verkstad, ett tjÀnsteföretag som gör allt enligt ritning till kund, frÀmst trucktillverkarna. Bakom henne svetsas detaljer samman till ett chassi till Storebroföretaget Semax Material Handling AB.

Foto: Charlotte Madestam

Lönneberga2021-09-28 06:00

– Det gör att vi vĂ„gat höja ribban och rĂ€knar med en omsĂ€ttning pĂ„ 46 miljoner kronor i Ă„r, jĂ€mfört med 37 miljoner i fjol. FörutsĂ€ttningarna Ă€r bra och tack vare tvĂ„ utbyggnationer pĂ„ 2000-talet finns det lokaler att vĂ€xa i. Det Ă€r annars mĂ„nga gĂ„nger det som Ă€r problemet.

Det sÀger Christin Jansson, vd pÄ Lönneberga Mekaniska Verkstad, som mÀrkt av den förÀnderliga vind som blÄst sedan coronapandemin bröt ut. Anledningen till att det gÄr bÀttre i dag, Àn pÄ mÄnga, mÄnga Är Àr omvÀrldsbaserad.

LMV, som jobbar mycket mot den tyngre fordonsindustrin, byggnadsindustrin och infrastrukturprojekt, har egentligen haft det tufft Ă€nda sedan krisen 2008-2009. 

Det ledde till att Kina kom in i bilden och branschen blev prisutsatt. Alla ville handla utomlands, men sedan euron blev sÄ dyr och framför allt sedan covid-19 kom, har kunderna mÀrkt att det inte lÀngre Àr sÄ sjÀlvklart att bara titta utomlands.

– Det sĂ„g inte bra ut nĂ€r pandemin började, dĂ„ drog mĂ„nga av vĂ„ra kunder ner och permitterade. Efter hand som tiden gĂ„tt har de lyckats sĂ€lja bra och vi Ă„kte med pĂ„ tĂ„get sĂ„ att sĂ€ga och sedan man börjat titta pĂ„ alternativ nĂ€rmare och flyttat hem tillverkning till Sverige tillverkar vi mer Ă€n pĂ„ lĂ€nge. Vi fĂ„r backa mĂ„nga Ă„r för att komma upp i samma produktion, berĂ€ttar Christin Jansson.

undefined
För tillfÀllet hjÀlper LMV andra dotterbolaget i Halmstad, att tillverka detaljer till en 1 700 ton tung bro till TrollhÀttan.

Som mest jobbade ett 50-tal personer pĂ„ LMV, som Ă€r ett av tvĂ„ dotterbolag till Thomas Janssons förvaltning, för att senare störtdyka till runt 15 vid krisen. 

Christin Jansson Àr tacksam över att företaget överlevt de tuffa Ären, det hÀngde en tid pÄ en smal trÄd, erkÀnner hon.

– I dag Ă€r vi 28 anstĂ€llda och för att klara produktionen hyr vi in fem personer. Nu ligger utmaningen i att hitta personal med rĂ€tt kompetens. NĂ€r jobben varit borta sĂ„ pass lĂ€nge, har nĂ€stan en hel generation gĂ„tt i pension, och det har inte fyllt pĂ„, pĂ„ samma sĂ€tt inom branschen.

undefined
OsÀkerheten till följd av Covid-19 har fÄtt LMV:s kunder att flytta hem tillverkning frÄn utlandet till Sverige. Nu har man mer att göra Àn pÄ mÄnga, mÄnga Är. HÀr jobbar Göran vid en bÀddfrÀs.

Finns det chans att det blir nÄgra nyanstÀllningar?

– Vi vill kunna hyra in vid toppar, men mĂ„let Ă€r att fylla pĂ„ med egen personal, det kan vara sex mĂ„nader bort. Vi behöver utöka bĂ„de pĂ„ produktion- och kontorssidan, dĂ€r skulle vi behöva stĂ€rka upp med en tekniskt intresserad person.

Hur ser du pÄ risken att tillverkning flyttas utomlands pÄ nytt, nÀr allt lagt sig?

– Vi hoppas förstĂ„s att trenden Ă€r hĂ€r för att stanna. Och vi satsar pĂ„ det.

undefined
"Det Àr jÀtteroligt att fÄ komma hit till LMV och prata om angenÀmna bekymmer, hur vi ska kunna leverera i tid och alla utmaningar som följer med det, istÀllet för att företaget ska hÀnga pÄ en skör trÄd som verkligheten varit tidigare", sÀger Christin Jansson, hÀr tillsammans med Khaled Ehsai, som monterar tankar till en kund.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!