Oljeutsläppet: cirka 70 badkar

14 kubikmeter olja har läckt ut från det grundstötta lastfartyget Makassar Highway. Det motsvarar ungefär 70 fulla badkar. Oljan är giftig och skadar både växtlighet och djurliv.

En stor del av saneringsarbetet som är kvar kommer bestå i att göra rent från olja på stenar och klippor, något som kommer att göras med hjälp av bark som strös ut på stenarna. Den får suga upp oljan och kan sedan borstas bort.

En stor del av saneringsarbetet som är kvar kommer bestå i att göra rent från olja på stenar och klippor, något som kommer att göras med hjälp av bark som strös ut på stenarna. Den får suga upp oljan och kan sedan borstas bort.

Foto: Frida Westergård

Loftahammar2018-07-30 20:00

Det är svårt att bedöma om ett oljeutsläpp är stort eller litet. Det finns inga direkta gränser. Men effekterna av ett mindre utsläpp på 14 kubikmeter kan ge stora skador på ett litet område som Flatvarp, förklarar Christer Larsson, pensionerad utredare på Havs- och Vattenmyndigheten. Växter och djur som kommer i kontakt med olja kan dö av förgiftning. Oljan kan till exempel kleta ner fiskars gälar och fåglars fjäderdräkt. En oljeskadad fågel kan inte hålla värmen och vatten tränger in under fjädrarna. Dessutom försöker fåglarna rensa fjäderdräkten genom att plocka med näbben och då får de i regel i sig oljan och dör av förgiftning.

– Det innebär att det är svårt att göra någonting. Oftast är det bäst att nyttja kommunjägare som skjuter de hårdast drabbade, säger Christer Larsson.

I dag är oljeutsläpp ganska sällan förekommande. Antalet i Sverige har minskat drastiskt under de senaste 10 till 15 åren. Vi har inte haft några riktigt stora utsläpp i Sverige på väldigt länge.

Men när olyckan är framme klassas oljespill alltid som en miljöfara. Och för olyckan i Flatvarp konstaterar Christer Larsson att det rör sig om ett ganska omfattande utsläpp.

Makassar Highway bär på cirka 400 000 liter olja. Det innebär att ungefär 300 ton giftiga ämnen finns ombord. I dagsläget vet man att 14 kubikmeter olja läckt ut ur fartyget och det motsvarar ungefär 70 fulla badkar. Räknar man om det till en yta som är en centimeter tjock får man ett område på 1 400 kvadratmeter. Men olja kan expandera i värmen och inom två-tre dagar kan 14 kubik bli till 40.

Det är i dagsläget oklart vilken typ – eller vilka typer – av olja som läckt ut. Hydraulolja är ofta giftigare än vanlig brännolja. Den används till lyftkranar och vinschar på fartyg och vid kontaminering tränger den även in i huden och kan ge allvarliga skador på kroppen. Men Christer Larsson pekar på en fördel i nuläget. En stor del av oljan kommer dunsta på grund av det varma vädret och eftersom det är så varmt i vattnet.

– Jag rekommenderar att man följer den lokala räddningsorganisationens uppgifter. Gå inte ut och klampa i områden där oljan finns. Är man ute i båt bör man rapportera var man sett olja. Många ögon hjälper till i en sån här situation, säger Christer Larsson.

Länsor har placerats ut på flera ställen för att förhindra spridning av oljan.
Länsor har placerats ut på flera ställen för att förhindra spridning av oljan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!